Mini JCW GP krijgt meer kracht dankzij MINIspeed
![Mini JCW GP](https://img.autovisie.nl/images/ucWlGLOpBmijdVvi2ivo1LIwxMk=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2FMINI-John-Cooper-Works-GP-2020-duik-in-de-prijslijst-FOTO-04.jpg)
MINIspeed is een Nederlands bedrijf dat is gespecialiseerd in het tunen van Mini’s. Voor veel generaties en modellen bieden ze tuning, en er is nu een model bijgekomen: de Mini Cooper JCW GP, waarbij JCW uiteraard voor John Cooper Works staat. Bij sommigen is-ie beter bekend als Mini JCW GP3.
De Nederlandse tuner biedt onder andere een software-update aan, maar dat is niet het enige. Deze is namelijk niet mogelijk zonder de montage van verschillende andere onderdelen op de Mini. Maar wat schroeven ze erop, en wat is het resultaat?
Meer vermogen voor de JCW GP
Ja, een inkoppertje. De motor in de ‘standaard’ Mini JCW GP, waarvan er slechts zo’n 40 stuks in Nederland zijn, levert 306 pk en 450 Nm. Dat is goed voor een nul naar honderd tijd in slechts 5,2 seconden en een topsnelheid van 265 km/h. Daarmee is de JCW GP de snelste Mini ooit. Maar de heren van MINIspeed maken hem nog krachtiger. Het gehele tuningspakket moet hem 44 pk en 80 Nm extra vermogen geven. Het totaal komt dan op 350 pk en 530 Nm. De 2,0-liter viercilinder met turbo blijft verder vrijwel ongewijzigd, net als de achttrapsautomaat en de voorwielaandrijving met sperdifferentieel.
![Mini JCW GP](https://img.autovisie.nl/images/V6KAT2e9HGxmq96aC1E3oq-cOhw=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2FMINI-John-Cooper-Works-GP-2020-duik-in-de-prijslijst-FOTO-05.jpg)
Milltek
Mini beloofde bij de introductie van de JCW GP al een ’emotional powerful sound’. Maar de Nederlandse tuner maakt het nog ietsje gekker. MINIspeed installeert een Milltek Sport downpipe, de klant mag zelf kiezen of er een sport katalysator of geen katalysator in komt. De uitlaat zelf wordt ook vervangen, waar de klant kan kiezen uit een exemplaar van Remus of eveneens Milltek Sport. Op aanvraag is er ook nog een Supersprint-uitlaat mogelijk.
Aan de voorkant wordt de Mini JCW GP voorzien van een Airtec intercooler om de motor van koelere lucht te voorzien. .Voeg daaraan toe dat de Mini JCW GP standaard al geen achterbank heeft, en je hebt een nóg serieuzer en bruter trackday-bommetje te pakken. De prijs voor het pakket? Upgrades beginnen vanaf €4000, afhankelijk van welke opties je kiest.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?