De Vision Tokyo is geen auto, volgens Mercedes-Benz, maar een “hippe leefruimte”. De elektrische en zelfrijdende MPV is een “chill-out zone in de drukte van het stadsverkeer” en gericht op “jonge, stedelijke trendsetters”. Je verwacht het niet.

Mercedes-Benz and smart at the 2015 Tokyo Motor Show


De hipper dan hipster Generatie Z-mobiel wordt aangedreven door elektromotoren die hun stroom krijgen van een brandstofcel en een batterij. Die laatste kan worden opgeladen via inductie en geeft de Vision Tokyo een actieradius van 190 km. De brandstofcel doet daar nog een 790 km grote schep bovenop, zodat de totale reikwijdte van de Mercedes-Benz 980 km wordt.

Het studiemodel is 4,8 meter lang, 2,1 meter breed en 1,6 meter hoog en biedt plaats aan vijf personen. Die zitten niet in een klassieke opstelling van twee rijen, maar op een halve cirkelvormige loungebank, waarvan één zitelement naar het stuur van de Vision Tokyo gedraaid kan worden als iemand zelf wil rijden.

"Muziek luisteren in de Vision Tokyo kan ook en dat zullen medeweggebruikers weten"

Want ja, de Mercedes-Benz is volledig autonoom. En dat geeft de passagiers aan boord de tijd en de ruimte om gezellig met elkaar te praten of om ‘gezellig’ zwijgend naar hun mobieltjes te staren. Muziek luisteren in de Vision Tokyo kan ook en dat zullen medeweggebruikers weten. Led-displays voor en achter op de auto kunnen de geluidspatronen van beluisterde nummers laten zien.

Binnenin wordt de informatie uit het infotainment- en navigatiesysteem niet op schermen geprojecteerd, maar als driedimensionale hologrammen in het midden van de Vision Tokyo. Bovendien leert de machine van zijn inzittenden en weet zo hun voorkeuren, maar hoe dat precies werkt, meldt Mercedes-Benz niet.

Mercedes-Benz Concept Tokyo 2015
Mercedes-Benz Concept Tokyo 2015