McLaren bekendste P1 is pensioen
Het is ongetwijfeld de meest gefotografeerde én gepubliceerde McLaren P1 in de wereld. Het is de P1 met de hoogste kilometerstand op de klok. Het is zonder twijfel de P1 met de meest handafdrukken op het stuurwiel. Maar inmiddels heeft de ‘P1 00V’ zijn verdiende rust gekregen.
De P1 00V, zo genoemd vanwege zijn kentekenplaat, is McLarens eigen test- en demonstratie-auto. In de afgelopen jaren heeft McLaren de hypercar veelvuldig uitgeleend en zijn er door journalisten tal van reportages mee gemaakt. Hij verscheen bovendien op vele auto-evenementen. Hoe hoog de kilometerstand staat, is niet bekend, maar de P1 00V heeft ongekend veel kilometers asfalt achter de aangedreven wielen. Hij is bespaard gebleven, maar heeft ook op zijn donder gekregen. Hij reed onder de brandende zon en door plassen regenwater. Nu staat de auto in de collectie van McLaren om voor de toekomst bewaard te blijven. Volgens McLaren is de auto getaxeerd op ruim vier miljoen pond, vanwege zijn bijzondere historie.
NUMMER 376
Maar McLaren kan niet zonder rijdend exemplaar. Vandaar dat vorig jaar een spiksplinternieuwe P1 is gebouwd. Feitelijk nummer 376, want hij zag na de gelimiteerde reeks van 375 stuks het levenslicht en is identiek aan de productie-auto. Hij valt echter buiten de oplage want de auto is bedoeld voor intern gebruik. Een insider legt uit dat door de intensieve levensstijl van de P1 00V de auto niet meer representatief was als referentie-auto. “Het is belangrijk voor de toekomst om een P1 in de productiespecificatie te hebben, zodat je er tijdens toekomstige ontwikkeling op terug kunt vallen. De P1 vormt de benchmark voor onze nieuwe hypercars.”
LEES OOK: REVIEW MCLAREN P1 VAN AUTOART
REFERENTIE-AUTO
McLaren schaart de P1 onder zijn Ultimate Series. De P1 was de eerste, de onlangs aangekondigde Senna is de tweede en de sportcoupé met de interne codenaam BP23 (wat staat voor Bespoke, tweede model, drie zitplaatsen) is in ontwikkeling. Voor de positionering van de twee nieuwkomers gebruikt McLaren ook de P1 als uitgangspunt. Zo staat de Senna naast de P1, aangezien het een circuitauto voor de openbare weg is. De BP23 staat aan de andere kant van de P1, want dat model moet meer comfort bieden dan de P1.
750 GEÏNTERESSEERDEN
De P1 verscheen voor het eerst in 2012 op de Autosalon van Parijs. Ondanks dat het slechts een conceptmodel was en de specificaties nog niet bekend werden gemaakt, lieten zo’n 750 wereldburgers aan McLaren weten graag de P1 te willen kopen. Zes maanden later toonde McLaren op de autoshow in Genève het definitieve model en kondigde het merk aan de productie van de hypercar te limiteren op 375 exemplaren, precies de helft van 750. De fabrikant had de complete oplage vrijwel direct verkocht, waarbij tientallen geïnteresseerden op de reservebank plaatsnamen mocht er iemand afvallen. Richting het einde van de P1-productie introduceerde McLaren de P1 GTR, een versie voor louter circuitgebruik. De auto werd alleen aan de P1-klanten aangeboden. McLaren verkocht uiteindelijk 57 stuks van de GTR.
LEES OOK: PRODUCTIE MCLAREN P1 GTR VAN START
HYBRIDETECHNIEK
Voor McLaren was de P1 de eerste hybride-sportwagen. Hij beschikte over een 3,8 liter turbomotor en een elektro-unit. Het systeemvermogen lag op 916 pk. De auto haalde een top van 350 km/h en accelereerde van stilstand naar 100 km/h in 2,8 tellen. Tot 200 km/h duurt 6,8 seconden, tot 300 km/h 16,5 tellen. Bekijk de video voor het verhaal achter de McLaren P1!
Lees ook:
Ook interessant
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer