Niemand binnen Mazda praat over de toekomst van het waanzinnige studiemodel RX Vision, maar een persoonlijke mening wordt niet onder stoelen of banken gestoken. Hij moet er komen als het aan de medewerkers ligt.

Mazda RX Vision


Toch heeft Mazda nog steeds geen groen licht voor de auto gegeven. Het is niet meer dan een concept. Maar stel dat de auto in productie gaat, moet hij dan een rotatiemotor krijgen? “Jazeker”, reageert een van de topfunctionarissen van het bedrijf, Kiyoshi Fujiwara. “RX staat voor rotatiemotor en dat moeten we in ere houden. Mocht de auto er komen, want het is nog steeds een droom.”

Geur en geluid

Vragend of Fujiwara er gelukkig van wordt als de productieversie van de RX Vision een elektrische aandrijflijn krijgt, zegt hij: “Ik rij in een MX-5 als dagelijks vervoermiddel. Twee uur heen en twee uur terug. Ik houd van autorijden en geniet daarvan. De geur en het geluid, heerlijk. En los daarvan, ik houd van de rotatiemotor.”

Droom

Fujiwara besluit: “Maar vooralsnog is de RX Vision een droom van ons. We hebben geen besluit genomen over de toekomst van het model. Ik startte mijn carrière bij Mazda met een model met rotatiemotor en hoop dat mijn laatste auto er ook een heeft.”

Range-extender

Mazda introduceert binnenkort wel een elektromodel en daarvan komt een variant met een range-extender en dat is dan weer een...rotatiemotor. De fabrikant sluit niet uit dat de krachtbron ook in andere modellen komt te liggen als plug-in hybrideversie. De RX Vision debuteerde in 2015 op de Tokyo Motor Show. Het zou mooi zijn als Mazda zichzelf voor zijn 100e verjaardag volgend jaar op een RX-Vision trakteert.