Lister Knobbly mag na zestig jaar de openbare weg op
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Flister_jaguar_32.jpg)
De Lister Knobbly was in de jaren vijftig een succesvolle racewagen. Een versie voor op de openbare weg kwam er nooit. Tot nu, want Lister heeft zojuist de eerste nieuwe Knobbly op kenteken gezet. Er worden niet meer dan tien gebouwd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Flister_jaguar_36.jpg)
En dat is zeker niet zo’n gemakkelijke ‘cash grab’ voor Lister als het lijkt. De Knobbly heeft weliswaar een stevige vanafprijs van 225.000 pond (zo’n 266.000 euro), maar dan heb je ook een auto die op de originele mallen van zestig jaar geleden is gemaakt. Sterker nog, er zijn zelfs drie voormalige Lister-technici uit hun pensioen weggelokt om het productieproces van de kersverse Knobbly te overzien.
De aluminium carrosseriedelen van de Lister worden dan ook volledig met de hand geklopt (duurt 500 uur) en moderne zaken als tractiecontrole, stuurbekrachtiging en ABS heeft hij niet. Wel heeft hij de beschikking over een 4,2 liter zescilinder lijnmotor van Jaguar (uit de XK120) of een meer racy 3,8 liter unit uit de Jaguar D-Type. Beide worden gekoppeld aan een handgeschakelde vierbak.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Flister_jaguar_2.jpg)
De Knobbly 4.2 levert 350 bhp, accelereert in 4,7 seconden naar 97 km/h (60 mph) en haalt een topsnelheid van 257 km/h. Zijn 3.8-broeder zet daar een vermogen van 330 bhp tegenover en een gewicht van slechts 787 kilogram. Daardoor gaat de minst krachtige, maar duurste van de twee Listers (hij kost 295.000 pond, oftewel 349.000 euro) in 4,3 seconden naar 97 km/h (60 mph) en houdt hij het pas bij 291 km/h (!) voor gezien.
LEES OOK: LISTER LE MANS – XJS MET PETJE ACHTERSTEVOREN
Overigens is deze Knobbly met een kenteken niet het eerste product van het ‘moderne’ Lister, dat sinds 2013 weer actief is. Twee jaar geleden introduceerde het merk een raceversie van de Knobbly. Hiervan werden eveneens slechts tien gebouwd en moesten toen 380.000 pond opbrengen (nu zo’n 450.000 euro).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Flister_jaguar_32.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Flister_jaguar_4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Flister_jaguar_13.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Flister_jaguar_32.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Flister_jaguar_4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Flister_jaguar_13.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Remtest microcars: deze auto doet een stoppie
-
Britse technici maken einde aan elektromotor zoals we hem kennen
-
Vergeten Japanse offroader is ultieme Marktplaats-parel
-
Vind je elektrische auto’s niets? Dan kans is groot dat je gewoon oud bent
-
Mercedes-Benz CLA: wordt deze EV wél succesvol?
-
Italiaan komt met geniale oplossing voor fileprobleem: smalste Fiat Panda ooit
-
Jouw broek is de reden dat de Range Rover Electric geen frunk heeft
-
Hier is het bewijs: Tesla wordt geleid door een 54-jarig kind
-
Stekker eruit! Stellantis ziet niks meer in deze technologie
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Ferrari Amalfi in Nederland
-
DS No 8 als nieuw vlaggenschip: maakt hij verwachtingen waar?
-
Met Mercedes CLA Shooting Brake rijd je zonder te laden naar Stuttgart