Lexus UX neemt plek CT over
Met de RX was Lexus een van de allereerste premiumspelers in het hogere SUV-segment, maar voor de andere klasses heeft Lexus de voortrekkersrol aan andere autobouwers overgelaten. De NX en de niet in Nederland verkrijgbare LX kwamen rijkelijk laat. Dat geldt ook voor de UX, waarmee Lexus nu de klasse van de Audi Q3, BMW X1 en Volvo XC40 betreedt.
Eigen gezicht
Dat er een kleinere SUV in de maak was, is geen verrassing. Lexus presenteerde eerder al een studiemodel van een meer compacte SUV. Dat model werd in 2016 voor de eerste maal getoond. Maar zo spectaculair als de conceptversie was, is het uiteindelijke model niet. Toch heeft Lexus de UX gedoopte SUV een eigen gezicht gegeven. De designstijl is precies zoals we dat van de Japanse autobouwer gewend zijn de laatste jaren, opvallend en eigenzinnig.
Geneve
Lexus geeft vooralsnog een foto vrij. Volgende week volgen meer foto’s. Dan trekt Lexus op de Autosalon van Genève het doek van de vijfzits SUV. Met de komst van de UX zal Lexus afscheid nemen van de hoogbejaarde CT200h. Reken erop dat de UX met twee aandrijflijnen beschikbaar komt. Hij krijgt een conventionele benzinemotor met turbo en verschijnt ook met een 2.0-hybride-aandrijflijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard