Lamborghini Terzo Millennio gaat (ongetwijfeld) als de bliksem
Hoe klinkt deze Terzo Millennio? Dat moet Lamborghini nog “grondig onderzoeken”, aldus de fabrikant. Want inderdaad, deze futuristische concept is volledig elektrisch. Geen hoogtoerige V10 of atmosferische V12 te bekennen.
Lamborghini heeft de Terzo Millennio – wat staat voor ‘derde millenium’ – samen met het Massachusetts Institute of Technology (MIT) ontwikkeld. Dat betekent dat de supersportwagen wat geavanceerde technologie aan boord heeft. Elektriciteit voor de elektromotoren wordt bijvoorbeeld opgeslagen in een zogenoemde supercondensator, wat vooralsnog te duur is en niet uitontwikkeld genoeg om in een productieauto te stoppen.
Vierwielaandrijving
Daarbij heeft de Terzo Millennio ook nog batterijen. Deze zijn opgetrokken uit onder meer koolstofcomposieten en maken gebruik van nanotechnologie. Dit zou het gewicht van de batterijen omlaag brengen en zorgen voor een snellere afgifte van elektriciteit. Het nieuwste studiemodel van Lamborghini is vierwielaangedreven, met één elektromotor per wiel. Hoe krachtig de aandrijflijn is, is niet bekend.
Zelfhelend
De carrosserie van de Terzo Millennio is vervaardigd van koolstofvezel, daaraan is weinig nieuws. Een bijzondere feature zou zijn dat het koolstofvezel slijtage zelf kan detecteren en repareren met behulp van ‘nanobuisjes’. Hoe het precies werkt, wordt niet geheel duidelijk. Simpel gezegd zou het koolstofvezel energie in zich hebben opgeslagen, waarmee het zichzelf zou kunnen ‘helen’.
Lees ook:
Ook interessant
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem