Lamborghini-baas schrok van plannen voor nieuwe Countach
![Lamborghini Countach LPI800-4_BiancoSiderale](https://img.autovisie.nl/images/_h_M-PXRJO8c8BMhYFIMBhWpSUw=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FCountach-LPI800-4_BiancoSiderale6-1.png)
Bij zijn aantreden eind vorig jaar schrok Lamborghini-ceo Stephan Winkelmann dat er werd gewerkt aan een nieuwe Countach. Toch is de auto er gekomen.
Winkelmann was even bang dat er een retromodel zou verschijnen en daar is de Duitser geen liefhebber van. Designchef Mitja Borkert moest zijn plannen verklaren en dat stemde Winkelmann gerust.
Modern vlaggenschip
En zeg nu zelf: de Countach LPI800-4 is géén Countach zoals de hoekige en compacte sportcoupé van exact 50 jaar geleden. Het is een modern vlaggenschip met designelementen van die iconische supercar. De lijnen en details kennen overeenkomsten. De supercar anno 2021 borduurt voort op het few-off thema dat werd ingezet met de Centenario en later met de Sián. Het is weer een bijzondere creatie.
![Lamborghini Countach LPI800-4_BiancoSiderale](https://img.autovisie.nl/images/3GKJQj-7Vqrcl75fMcs5_jc60TQ=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FCountach-LPI800-4_Detail-13-1.png)
De allereerste Lamborghini Countach LPI800-4 is voor Nederland!
Wellicht had Lamborghini er beter aan gedaan de aanduiding Countach niet te gebruiken en zich te beperken tot P112, de projectnaam van het originele model. Het getal komt echter wel in de specificaties terug, want het productievolume luidt 112 exemplaren. Twee daarvan komen naar Nederland, inclusief productienummer 001!
Enkel als Coupé
De Countach komt eind dit jaar en verschijnt alleen als Coupé, want de originele was er alleen met vast dak. Meer overeenkomsten zijn de twee keer drie lichtpitten achter, de periscoop in het dak, de horizontaal liggende lichtunits, de luchtopening in de flank en het ontwerp van de wielen in Bravo-stijl. Borkert heeft de 83-jarige Countach-ontwerper Marcello Gandini gesproken en diens goedkeurende knikje gekregen.
Wat je moet weten: Lamborghini Countach LPI 800-4, de laatste few-off
![Countach LPI 800-4](https://img.autovisie.nl/images/NddvpWyXxcoc7YsSzMrMyTDL3KQ=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FCOUNTACH-LPI800-4-9.jpg)
Motorisch borduurt de nieuweling voort op de Sián en dat betekent een geëlektrificeerde V12-motor, voorzien van een supercapacitor. Het systeemvermogen ligt op 814 pk en brengt de 1595 kg wegende coupé in 2,8 tellen van stilstand naar 100 km/h en tikt maximaal 355 km/h aan.
Verjaardag van de Countach
Met de Countach volgt de derde few-off in twee jaar tijd, de vierde in vijf jaar tijd. Voert Lamborghini de frequentie op? “Nee, de Countach moést komen vanwege de 50e verjaardag van het origineel. Nu komt er voorlopig niets, aangezien we te veel projecten hebben uitstaan”, aldus Winkelmann. De eerste Countach is reeds in productie en komt begin 2022. De prijs bedraagt 2.010.000 euro (ex. btw/bpm) en is gelijk aan die van de Sián.
![Countach LPI 800-4](https://img.autovisie.nl/images/9kqGDNuCmOP5XKKieM0OgKBtanY=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FCOUNTACH-LPI800-4-7.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?