Volkswagen viert innovatie met hippie-bus
De laatste concept-bus van Volkswagen deed veel stof opwaaien. In de tussentijd is er veel veranderd en om die innovatie te vieren komt het merk met een nieuwe concept-bus. Maar die is wel compleet anders dan de I.D. Buzz.
Volkswagen kwam alweer twee jaar geleden met de eerste versie van die I.D. Buzz. De futuristische, op de T1 gebaseerde wagen had een elektromotor op elke as. Een jaar later voegde VW zonnecellen op het dak van de I.D. Buzz Cargo toe, die daardoor -volgens Volkswagen- een WLTP-radius van 330 tot 550 km zou hebben. Vooral met zijn vloeiende uiterlijk deed het concept het bloed van menig T1-liefhebber harder stromen. Met het nieuwe conceptmodel gaat Volkswagen met het uiterlijk juist weer 180 graden de andere kant op.
Het merk kondigde gisteren het nieuwe ontwikkelingsinstituut IECC (Innovation and Engineering Center California) aan. Dat wordt het grootste onderzoekscentrum van Volkswagen buiten Europa. En om de twintig-plus jaar Volkswagen-innovatie te vieren, onthulde Volkswagen Group America direct hun laatste concept: de Type 20. Net zoals de I.D. Buzz is dit concept ook gebaseerd op een Type 2 Microbus uit 1962. De aandrijflijn is volledig elektrisch en levert 120 pk. Maar dat is eigenlijk het minst bijzondere.
Identificatie
Veel gaver is de zogenoemde ‘Biometric Identification’. Daarmee herkent de tweede zijruit de eigenaar van de auto en opent ‘ie de deuren. Stap je eenmaal in, dan verschijnen er 3D-hologrammen vanuit het dashboard die je assisteren bij het rijden.
Ook zit er in de iconische neus van de VW een microfoon waarmee je met de auto kunt communiceren. Die kan op zijn beurt weer signalen afgeven aan de buitenwereld, in de vorm van licht en geluid. Alle systemen zijn bedoeld om digitalisering, veiligheid en autonomiteit naar een hoger plan te tillen, voor alle merken van de VW-groep.
Organisch
Waar de I.D. Buzz een futuristisch en strak design heeft, is de Type 20 veel natuurlijker. Dat komt in eerste instantie door de koets, maar ook door elementen die het IECC heeft toegevoegd. Details in de velgen en spiegels doen denken aan bomen en takken, en ook binnen wordt die organische lijn doorgetrokken. Daarmee grijpt Volkswagen duidelijk terug naar de tijdsgeest van de originele Type 2 uit 1962, toen bomen en takken natuurlijk ook van groot belang waren voor onze maatschappij.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard