Geen naadloze overgang van Skoda’s benzine-Citigo naar elektrische Citigo-e iV
De omschakeling van het aanbieden van een Citigo met een verbrandingsmotor naar louter een volledig elektrische aangedreven variant zorgt er voor dat Skoda in de tweede helft van dit jaar zonder zijn stadsauto zit. De productie van de benzineversie stopt al in juli, maar de levering van de elektrische Citigo-e iV start pas begin volgend jaar.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F08_citigoe_iv.jpg)
Skoda heeft niet als enige het probleem. Ook zustermerk Seat heeft een groot gat tussen het productie-einde van de Mii met verbrandingsmotor en de introductie van de Mii Electric. Niet verwonderlijk, de twee rollen uit dezelfde fabrikant.
Stoppen
Skoda en Seat stoppen met de productie van respectievelijk de Citigo en Mii met verbrandingsmotor. De twee Volkswagen-merken zetten vol in op de elektro-variant, die onlangs is voorgesteld. Het concern wil met de elektrische Citigo en Mii de markt van de betaalbare elektro-auto’s open breken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F07_citigoe_iv.jpg)
265 kilometer
Van het duo werd de Citigo-e iV onlangs aangekondigd. Seat volgde eerder deze week met zijn Mii Electric. De vijfdeurs hatchbacks beschikken over een elektromotor met een vermogen van 61 kW en een maximum koppel van 210 Nm. De energie zit opgeslagen in een batterij met een capaciteit van 36,8 kWh. Met een vol accupakket moet de stadsrakker in staat zijn om een afstand van 265 kilometer af te leggen. De topsnelheid van het model is beperkt tot 130 km/h.
Reserveren
Hoewel de productie nog moet opstarten, is de elektrische Skoda reeds te reserveren. Geïnteresseerden kunnen zich online opgegeven. Een prijs van de auto is echter nog niet bekend. Over de beschikbaarheid van de Seat laat de importeur nog niets los.
In de Citigo levert Skoda momenteel alleen een 1.0-driecilinder met 60 en 75 pk, alsmede een 1.0 CNG met 68 pk. De productie van het huidige gamma loopt volgende maand ten einde.
Lees ook:
Ook interessant
-
Max Verstappen houdt niet van deze circuits: ‘Daar horen geen F1-auto’s’
-
Eerste elektrische auto van Bentley loopt voorop, zegt het merk. Nou, op dit punt niet…
-
Ford overweegt met deze elektrische auto te stoppen: ‘De vraag is er gewoon niet’
-
Paniekerig van rijstrook wisselen om een route te volgen? Dankzij Polestar hoeft dat niet meer
-
Duitsland over op digitaal kentekenbewijs: Nederlanders kunnen al testen
-
Waarom de Yangwang U9 (nog) méér is dan alleen de snelste auto ter wereld
-
‘Elon, Elon!’ Juichende aandeelhouders Tesla keuren obscene beloning Elon Musk goed
-
De Volkswagen Golf GTI Clubsport Edition 50 kost bijna 100.000 euro! (als je hem aankleedt)
-
Goedkope Renault Twingo blijkt stiekem half Chinees
-
Gamechanger? Dit wegdek laadt elektrische auto tijdens het rijden op, kost €2 miljoen per kilometer
-
Tokkiemodus! Porsche komt met asociaalste rijassistent ooit
-
Deze elektrische auto wordt per 1 januari maar liefst 52.000 euro duurder!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F10%2FSjoerd-van-Bilsen.jpg)