Autovisie
Autovisie Nieuws 15 mei 2020

‘Ford Mustang Mach E laadt 30% sneller dan verwacht’

Ford legt op dit moment de laatste hand aan de elektrische Mustang Mach E die dit jaar verschijnt. Nu blijkt dat de auto in een bepaald geval 30% sneller laadt dan verwacht.

De Ford Mustang Mach E verschijnt later dit jaar in ons land. Die auto komt er bij de verkoopstart met twee accupakketten: een met een capaciteit van 75 kWh en een van 99 kWh. Met de kleine batterij komt de auto zo’n 500 kilometer ver, het grotere type is na 600 kilometer leeg. Bij de introductie van de auto gaf Ford aan dat het model tot 150 kW kan snelladen.

Beter dan verwacht

Dat zou volgens de fabrikant betekenen dat er in zo’n geval 75 kilometer (47 mijl) per tien minuten wordt bijgeladen. Maar bij een recente test bleek dat de Mustang veel sneller kan laden. Toen slurpte de elektrische ‘Stang namelijk 98 kilometer (61 mijl) per tien minuten naar binnen. Een laadvermogen in kilowattuur vermeldt Ford daar niet bij. Het is onduidelijk hoe lang de laadsessie duurde en of het hier om een piekvermogen of constant laadvermogen gaat.

“De nieuwe Mustang, met de grote batterij en achterwielaandrijving, kan bij een Electrify America DC snellaadstation 61 mijl (75 kilometer, red.) bijladen in tien minuten. Dat is een verbetering van 14 mijl of 30 procent ten opzichte van de eerder gecommuniceerde waarden”, zo laat Ford in een Amerikaans persbericht weten. Pakken we een verbetering van 30%, dan zou dat betekenen dat het laadvermogen in dit geval op ongeveer 195 kW ligt.

Specifieke situatie

Het gaat hier dus om een specifieke situatie en combinatie: de Mustang Mach E met het grootste accupakket en achterwielaandrijving die wordt opgeladen bij een Electrify America-station. Daarvan zijn er nu iets meer dan 400 van in de Verenigde Staten. Maar ook de vierwielaangedreven versie blijkt het aan die stekker beter te doen. In plaats van 47 mijl (75 kilometer) haalde die auto 52 mijl (84 kilometer) binnen.

Ford Mustang Mach-E

Het laadvermogen en de laadsnelheid bij een station is afhankelijk van allerlei zaken. Denk aan de temperatuur buiten en die van de auto, maar ook aan het accupercentage en de belasting van het netwerk. Toch heeft Ford voldoende tests gedaan om te concluderen dat de Mach E in dit geval inderdaad sneller laadt dan eerder aangekondigd.

“Minder laadtijd betekent meer tijd om te rijden”, zo geeft Mark Kaufman, directeur elektrificatie van Ford, aan. “Het is onze prioriteit om het laadproces te versnellen. We werken continu samen met providers om meer oplaadpunten te creëren zodat het makkelijk is om je auto op te laden.”

Laadsnelheid Mach E in Nederland

Ford het nu heeft over een specifiek Amerikaanse situatie. Maar het is natuurlijk de vraag of de auto hier dezelfde prestatie kan leveren. Qua hard- en software zal de auto die hier wordt geleverd vrijwel niet verschillen van de Amerikaanse modellen. Of de auto net zo goed kan samenwerking met onze laadstations van bijvoorbeeld Fastned, is nog onduidelijk. We hopen daar spoedig meer over te horen.