Het ooit krachtige en prachtige automerk Fiat staat tijdens de aandeelhoudersvergadering van Fiat Chrysler Automobiles op 1 juni in de schijnwerpers, maar niet zoals het een moedermerk betaamt. Het hoofdmerk komt steeds verder in de verdrukking.

Fiat 500 AnniversarioFiat 500 Anniversario


Het Fiat-concern is al sinds jaar en dag een grote broodheer in Italië en 's lands grootste en meest invloedrijke autofabrikant. Het nam in de afgelopen decennia beroemde merken over, zoals Alfa Romeo, Lancia, Maserati en het inmiddels verzelfstandigde Ferrari, en fuseerde met Chrysler, dat Dodge en Jeep onder zijn hoede heeft. Van een hoofdzakelijk lokale speler moest het in 2014 gevormde Fiat Chrysler Automobiles een wereldspeler worden en doorstoten tot de grootste autoconcerns ter wereld.

Nauwelijks aandacht

Maar het merk Fiat leed zwaar onder deze expansiedrang. Al voor de samenvoeging met het Amerikaanse Chrysler was er nauwelijks aandacht voor Fiat en in de afgelopen vier jaar is er niets veranderd. Het typisch Italiaanse automerk wordt overschaduwd door de andere merken, die de ontwikkelingseuro’s voor verdere expansie krijgen toebedeeld. Fiat, zo zal op 1 juni duidelijk worden, is niet langer een volumemerk.

Fiat 124 SpiderFiat 124 Spider


“We moeten stoppen met emotioneel hierover te zijn”, zegt Marchionne in gesprek met Autovisie. “Fiat betekent veel en heeft een historie van meer dan honderd jaar, maar zijn relevantie in de markt is geslonken. We moeten ruimte maken voor de krachtigere merken uit ons concern om Fiat Chrysler Automobiles sterker te maken. Ik denk dat Fiat een prima toekomst heeft in Latijn-Amerika, waar alles prima verloopt. In Europa neemt haar rol af en concentreren we ons op de 500-familie.”

Kleine marges

De toekomst van zelfs de Panda is ongewis. Daarover wordt momenteel druk gediscussieerd. Marchionne benadrukt dat het geen zin heeft om miljarden euro’s te steken in een merk dat met kleine marges moet opboksen tegen heel veel spelers. Hoe anders is dat met Jeep, Alfa Romeo en Maserati waar de marges hoger zijn en het concurrentieveld kleiner.

Fiat 500LFiat 500L


“Fiat wordt ontwikkeld zoals de markt zich beweegt", aldus Marchionne. "De wereld verandert. In Amerika is momenteel 70 procent van de verkochte auto's een crossover of SUV. Als ik dit vijf jaar geleden had gezegd, was ik keihard uitgelachen. Stel dat Europa ook de kant van de SUV’s opgaat, dan hoef ik Fiat niet die richting op te sturen. Met Jeep hebben we al een passend merk, met een unieke status."

Niet op eigen kracht

Uit de kraamkamer van het Fiat-concern reden in de afgelopen jaren drie nieuwe modellen naar buiten, maar niet op eigen kracht. De grote pick-up Fullback is een gerestylede Mitsubishi L200 en de Fiat 124 Spider is een hertekende Mazda MX-5. De Tipo werd grotendeels in Turkije ontwikkeld, bij Fiat-partner Tofas. De echt nieuwe modellen verschenen in Zuid-Amerika op de weg.