Ferrari pakt weer titel International Engine of the Year
Het resultaat van Ferrari’s overstap op een geblazen motor wordt door de internationale jury van de Engine of the Year-verkiezing hoogst gewaardeerd. Voor de tweede maal wint de Italiaanse autobouwer met zijn V8-turbomotor de felbegeerde bokaal.
De 2017-editie van de International Engine of the Year-verkiezing, waarin Autovisie participeert, is net als vorig jaar gewonnen door Ferrari met zijn explosieve V8-turbomotor uit de 488 GTB. De Italiaanse krachtbron nam het in de verkiezing op tegen onder andere de 3.0 turbomotor uit de Porsche 911 en de 1.5-hybride-aandrijflijn uit de BMW i8.
Het is niet voor het eerst dat een krachtbron zijn titel prolongeert, maar het is tot op heden slechts weinig merken gelukt. BMW, Ford en Volkswagen gingen Ferrari voor. Het succes van de 670 pk sterke krachtbron wordt verder duidelijk door het aantal prijzen dat de 3.902 cc grote V8 met twee turbo’s sinds zijn lancering wist te pakken. Net als tijdens eerdere edities won het blok ook dit keer de categorieën Performance Engine en de klasse ‘3.0 tot 4.0’. Overigens pakte Ferrari in de klasse ‘motoren groter dan 4,0 liter’ de hoogste notering met de V12-motor uit de F12 TDF. Het blok kreeg 30% meer punten dan de nummer 2, de 5.2 V10 uit de Audi R8 en Lamborghini Huracán.
Best New Engine
Honda 3.5-hybrid
Best Green Engine
Tesla full electric
Best Performance Engine
Ferrari 3.9 twin turbo V8
Best Electric Powertrain
Tesla full electric
Tot 1,0 liter
Ford 999 cc driecilinder EcoBoost
1,0 tot 1,4 liter
PSA Peugeot Citroën 1.2-driecilinder
1,4 tot 1,8 liter
BMW 1.5-driecilinder hybrid
1,8 tot 2,0 liter
Porsche 2.0 Turbo
2,0 tot 2,5 liter
Audi RS 2.5-vijfcilinder
2,5 tot 3,0 liter
Porsche 3.0-zescilinder boxer
3,0 tot 4,0 liter
Ferrari 3.9 V8 twin turbo
Boven 4,0 liter
Ferrari 6262 cc V12
Lees ook:
Ook interessant
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer