Eigen gezicht voor Audi RS-modellen
Volgend jaar is het zover. Dan introduceert Audi zijn nieuwe designstijl voor alle toekomstige modellen. De A8 trapt af, de rest volgt uiteraard. Binnen deze nieuwe ontwerpstijl wordt er niet alleen meer onderscheid gemaakt tussen de A-types, ook de S- en RS-modellen zullen een nieuw karakter krijgen.
Welke richting Audi op gaat, heeft de autobouwer al vorig jaar getoond met de studiemodellen Prologue. Het merk spreekt van een progressieve designstijl. Essentieel binnen de nieuwe designrichting is een van de handelskenmerken van Audi, de Quattro-aandrijving. Exterieurdesignbaas Andreas Mindt legt uit: “Ons voordeel zit in de architectuur. We hebben Quattro-aandrijving. Dat is geen standaard aandrijflijn en het doet iets met de auto. Je zit meer in het midden van de auto. Die Quattro-gedachte gaan we meer uiten in het design, vergelijkbaar met de oer-Quattro die ook uitgebouwde wielkasten had om de vierwielaandrijving te benadrukken. Dat geeft niet alleen een sportieve uitstraling, maar ook progressieve uitstraling. Het zal ons onderscheiden van BMW en Mercedes met hun achterwielaandrijving, die daardoor meer conservatief zijn omdat doordat ze achterwielaangedreven zijn, hun designfocus achter ligt. Dus leefcabine naar achteren en kortere overhang vóór.”
Eigen karakter
Vanuit de Quattro-designgedachte worden alle toekomstige Audi’s ontworpen, maar elk project wordt opnieuw aangevlogen, stelt Mindt stellig. “Elk model krijgt een eigen karakter. De nieuwe A8 is binnen onze nieuwe strategie niet de voorbode van een nieuwe A6 of A7. Vanaf de A8 zullen alle modellen een compleet ander design krijgen, met een eigen karakter. Niet alleen van buiten, ook van binnen. De modellen van vandaag vertonen soms iets te veel gelijkenissen.”
“De modellen van vandaag vertonen soms iets te veel gelijkenissen.”
Maar ook het exterieure onderscheid tussen de A- en S-versies wordt groter. De designstijl voor de A-modellen wordt progressief, die van de S sportief. Hoe definieert Audi’s designbaas Marc Lichte de RS-modellen? “We beginnen door de A en S verder uit elkaar te trekken. De RS-types doen daar een schepje bovenop. De RS is meer een wapen. De S-types worden ook sportief, maar blijven elegant. Dat hoeven geen agressieve wapens te worden. We weten wie de kopers van de S-versies zijn en wie van de RS. Dat zijn verschillende klanten.”
LEES OOK: AUDI GEEFT ELEKTRO-AUTO EIGEN DESIGNSTIJL
Studiemodel
Kenmerkend voor de RS-types worden de brede wielkasten, de luchtroosters in de schermen en het frontdesign. In de lijn van de Prologue-studiemodellen zal Lichte en zijn team spoedig een studiemodel tonen, wat de richting voor de toekomstige RS-en aangeeft.
Illustraties: Schulte Design
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard