Autovisie
Autovisie Nieuws 23 aug 2017
Leestijd: 3 minuten

Duik in de prijslijst: Drie wielen graag

Op zoek naar een voertuig met drie wielen? Dergelijke voertuigen staan in Nederland wel op de prijslijst, maar de keuze is niet reuze. Met drie voertuigen houdt het wel op. Traditionele trikes met één wiel voor en twee wielen achter laten we in dit overzicht buiten beschouwing.

Polaris Slingshot

De Polaris Slingshot is een bijzonder agressief ogende driewieler. Nooit gehoord van het merk Polaris? Het is een Amerikaans bedrijf en een grote speler in de wereld van quads, motorfietsen en buggy’s. Het bedrijf levert sinds een paar jaar ook de opvallende Slingshot, maar in Nederland hebben nog niet veel mensen die ontdekt. Best jammer, want de funfactor is bijzonder hoog. In Nederland is de 763 kilogram zware Slingshot officieel een ‘trike’, maar een groot verschil met een ‘traditionele’ trike is dat de Slingshot twee wielen aan de voorzijde heeft en maar eentje achter, in plaats van andersom. Verder is de wielopstelling van een gewone trike nogal instabiel.

Goed gebouwd
De Polaris Slingshot is net als de andere voorbeelden in dit overzicht zeer stabiel en houdt van scherpe bochten. Voorin lepelt Polaris een 2,4-liter viercilinder EcoTec-benzinemotor van General Motors, met een vermogen van 173 pk en 225 Nm. De aandrijflijn produceert een haast rallyachtige sound. De bouwkwaliteit is van opmerkelijk hoog niveau. Hij kost 35.999 euro en dat is een acceptabele prijs voor een funmachine ‘voor erbij’.

Morgan 3 Wheeler

De Morgan 3 Wheeler is in dit overzicht de auto met de meeste historie. De tweezitter is geïnspireerd op de vooroorlogse driewielers die Morgan van 1909 tot midden jaren vijftig produceerde. Sinds 2012 staat de driewielige tweezitter op de menukaart, maar wel in hevig gemoderniseerde vorm. Voorin, of beter gezegd voorop, monteert Morgan een 86 pk sterke 2,0-liter S&S V-twinmotor die – in combinatie met de vijftraps MX-5-transmissie – heerlijk pruttelt.

Ambachtelijk 
Je hebt het gevoel onderweg te zijn met een Harley-Davidson. Alle kracht gaat via een getande riem direct naar het smalle achterwiel. De constructie is van ambachtelijk hoog niveau en de acceleratie en de vertraging zijn fenomenaal. Maar je moet in het begin wel even wennen aan het rijden in de 3 Wheeler. Wat hij vooral te bieden heeft, is een zeer speciale rijervaring. Hij is er voor prijzen vanaf 58.750 euro. Ambachtelijkheid heeft zo z’n prijs.

Can Am Spyder RS

De Can Am Spyder is zelfs in dit overzicht een buitenbeentje, want het is het enige voertuig met een motorfietsstuur. Toch benadert de Can Am Spyder het principe van de Polaris Slingshot en de Morgan 3 Wheeler wel, want de motor ligt voorin en alle aandrijfkracht gaat naar één achterwiel. Het is ook verreweg de meest voordelige koop, want een Can Am Spyder RS-S koop je al voor 22.950 euro. Het topmodel wordt aangedreven door een 998 cc grote, vloeistofgekoelde Rotax V-Twin benzinemotor met 100 pk vermogen en 108 Nm koppel. Er is keuze uit een handgeschakelde vijfversnellingsbak met achteruit (22.950 euro) en een versie met semi-automatische vijfversnellingsbak met achteruit (25.300 euro).

Kiezen, kiezen kiezen!

Welke moet je nu nemen? Dat hangt helemaal af van het budget en natuurlijk van welke driewieler je het meest aanspreekt. De Can Am Spyder is feitelijk een motorfiets met een extreem brede voortrein. Je zit er echt op, terwijl je in de Polaris Slingshot en de Morgan 3 Wheeler plaatsneemt in een stoel met gordels. De Slingshot en de 3 Wheeler zijn dus het meeste een auto, maar ze zijn ook een stuk duurder dan de Can Am. De plezierige Polaris Slingshot biedt de meeste luxe en power voor je centen, maar de Morgan 3 Wheeler voegt daar nog een flinke dosis historie en karakter aan toe. Dat heeft wel een prijskaartje.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.