Autovisie
Autovisie Nieuws 7 sep 2022
Leestijd: 4 minuten

Duik in de prijslijst: de goedkoopste nieuwe auto van Nederland

Helaas worden ook auto’s alsmaar duurder. Daarom gaan we nu eens op zoek naar de goedkoopste nieuwe auto van Nederland. Wat is het, wat kost dat en wat krijg je dan? We nemen snel een duik in de prijslijst(en)!

Het leven wordt steeds duurder, het is op het moment helaas dagelijks in het nieuws. Op de occasionmarkt kan je gelukkig nog voordelig aan vervoer komen, maar wat als je toch een nieuwe auto wilt? Deze week gaan we eens op zoek naar de goedkoopste gloednieuwe auto van Nederland.

De goedkoopste nieuwe auto is…

Die hebben we eigenlijk al snel gevonden: dat is de Renault Twizy. Is dat nou echt een auto? Nou ja, voor de wet wel, mits je kiest voor de uitvoering die 80 km/u kan rijden. Die heeft momenteel een vanafprijs van 13.290 euro. Wat krijg je allemaal voor dat geld? Onder meer 13-inch stalen wielen met wieldoppen, een verwarmbare voorruit, zwarte stoffen bekleding, een afsluitbaar opbergvak in het dashboard en een panoramadak.

Klinkt nog niet eens zo heel verkeerd, maar vergeet niet dat we het hebben over een minuscuul karretje voor net aan twee inzittenden. Een radio is er niet, wel voorbereiding ervoor. Ook portieren zijn optioneel, al sluiten die de opening niet volledig af. Wil je zijruiten of zelfs maar volwaardige portieren? Vergeet het maar. De vrij beperkte actieradius van 80 km (WLTP) moet ook maar net bij je passen.

De goedkoopste nieuwe auto nummer twee

Wij zoeken dus toch nog even verder. De goedkoopste ‘echte’ auto die je op dit moment in Nederland kunt kopen is de Mitsubishi Space Star. Het prijskaartje daarvan begint bij 14.990 euro. Daarmee is het nog net de enige gloednieuwe auto die je in ons land voor minder dan 15.000 euro kunt kopen…

Standaarduitrusting goedkoopste nieuwe auto

Voor die 14.990 euro krijg je een Mitsubishi Space Star met onder de kap een 1.2-liter driecilinder met een vermogen van 75 pk. De driecilinder is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en de aandrijving gaat naar de voorwielen. Enkele highlights uit de standaarduitrusting: 14-inch stalen velgen met wieldoppen, licht- en regensensor, elektrisch bedienbare ramen voor, elektrisch verstelbare buitenspiegels en zwarte stoffen bekleding.

Op gebied van veiligheids- en assistentiesystemen is alles ook gewoon voor elkaar: Hill Start Assist, stabiliteits- en tractiecontrole, ABS, airbags voorin en opzij, Brake Assist en Emergency Stop Signal. De standaard carrosseriekleur is wit. Airco en entertainment aan boord moet je missen. Er is wel een 2-DIN-paneel om een radiootje in te monteren en er zijn ook alvast twee speakers. Meer luxe is natuurlijk wel leverbaar, maar optioneel.

Goedkoopste nieuwe auto in een maatje groter

Zo’n beetje alle nieuwe auto’s die net boven de 15.000 eurogrens zitten, zijn auto’s uit het A-segment. Wat nou als je behoefte hebt aan meer ruimte aan boord? Ook dan hoef je niet ver boven die grens te zoeken. Dat is te danken aan, wie anders zouden we bijna zeggen: Dacia!

Vanaf 15.550 euro stap je in een gloednieuwe Dacia Sandero. Extra interessant is dat de goedkoopste uitvoering de TCe 100 Bi-Fuel onder de kap heeft. Ofwel een 1.0-liter driecilinder die zowel op benzine als LPG draait. Kijk aan, een extra besparing, want de iets hogere wegenbelasting van een LPG-auto heb je zeker met de huidige benzineprijzen snel terugverdiend!

Instapmodel Essential draagt zijn naam met recht, want hij biedt je alles dat je nodig hebt. In tegenstelling tot de Mitsubishi beschik je bijvoorbeeld al over digitale radio met Bluetooth- en USB-aansluiting. Airco heb je nog steeds niet, maar wel verwarming en gewone ventilatie. Verder zijn alle gewenste veiligheids- en assistentiesystemen aanwezig, waaronder zelfs cruise control.

Verder bestaat de standaarduitrusting uit 15-inch stalen velgen met wieldoppen, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een telefoonhouder met USB-aansluiting (via je eigen smartphone heb je dus alsnog compleet infotainment). En laten we eerlijk zijn: afgezien van het misschien wat erg zwarte interieur ziet de Sandero er zelfs in volledig standaard uitvoering ook niet verkeerd uit.

Conclusie goedkoopste nieuwe auto van Nederland

Volgens de wettelijke definitie van een ‘auto’ heb je dus al een gloednieuw exemplaar vanaf 13.290 euro. Toch zouden wij het wel weten: voor 2.260 euro meer rij je bij Dacia weg in een Sandero met behoorlijk complete uitrusting. Tel daarbij op het voordelige rijden op LPG en je zou haast kunnen spreken van voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.