Autovisie
Autovisie Nieuws 15 jul 2021

Dit is hoe de sprintkwalificatie in de Formule 1 in zijn werk gaat

Dit weekend krijgen Formule 1-fans in Groot-Brittannië een primeur voorgeschoteld: de sprintkwalificatie. Ook de twintig Formule 1-coureurs krijgen er voor het eerst mee te maken en zien hun normale planning volledig overhoop gegooid worden. Waarom dit nieuwe format, hoe gaat deze in zijn werking en gaan we deze sprintkwalificatie vaker terugzien? Autovisie geeft antwoord.

Waarom dit nieuwe format?

Deze vraag is kort te beantwoorden, want de sprintkwalificatie is in het leven geroepen als een probeersel om meer spanning te creëren. Het was de afgelopen jaren namelijk niet altijd even spannend op de zondag, terwijl dat wel iets is waar honderden miljoenen mensen wereldwijd elke keer weer naar uitkijken. Het gebeurde dan ook regelmatig dat het voorprogramma, de Formule 3 en Formule 2, meer sensatie opleverde dan het hoofdprogramma. Wat die juniorklassen gemeen hebben, is dat ze een veel kortere afstand afleggen dan de Formule 1. Zij hebben dan een hoofdrace en – sinds dit seizoen – twee sprintraces. Die zijn over heel kleine afstanden en zorgen er dus voor dat de jonge talenten zich in korte tijd moeten bewijzen. Dat zorgt voor mooie, zware gevechten op de baan.

In de hoop dat dit format ook de Formule 1 wat spannender kan maken is dus besloten om de sprintkwalificatie in te voeren. Bovendien zorgt het ervoor dat de fans langs de baan op de vrijdag al een belangrijke sessie te zien krijgen, in plaats van enkel de twee vrije trainingen. Hoe het hele weekend eruit ziet wordt hieronder behandeld.

Het zoeken naar een format om de Formule 1 wat spannender te maken heeft wel tot wat verdeeldheid geleid. Zo werd er ook overwogen om met een ‘reversed grid’ te rijden op basis van de stand in het kampioenschap. Dat zou ervoor moeten zorgen dat de dominante Mercedes helemaal achteraan zou starten en zich een weg naar voren, richting de Williams en Haas, zou moeten vechten. Dat plan kon niet rekenen op genoeg steun.

Wat verdient Max Verstappen als hij dit jaar kampioen wordt?

Sprintkwalificatie: waarom niet een sprintrace?

De oplettende lezer heeft door dat we het de hele tijd over een sprintkwalificatie hebben. Dat dit format niet de naam race draagt is deels te danken aan FIA-baas Jean Todt. De Fransman wilde voorkomen dat het format van de korte race hoe dan ook niet de naam race zou dragen, omdat het verwarrend werkt vanwege de race op zondag. Volgens Todt is dat namelijk nog altijd dé race. In principe is de sprintkwalificatie dus een sprintrace, maar draagt het niet de naam sprintrace.

Hoe ziet het schema eruit?

Laten we eerst even het overzicht geven van hoe het raceweekend op Silverstone eruit zal zien met de sprintkwalificatie.
(Alles in Nederlandse tijd)

Vrijdag
Vrije Training 1: 15:30 uur – 16:30 uur
Kwalificatie: 19:00 uur – 20:00 uur

Zaterdag
Vrije Training 2: 13:00 uur – 14:00 uur
Sprintkwalificatie: 17:30 uur – 18:00 uur

Zondag
Race: 16:00 uur

De coureurs beginnen vrijdag dus zoals gewoonlijk met een vrije training, al is die relatief laat in vergelijking met voorgaande weekenden. Dan zou de vrije training rond 11:30 uur beginnen, nu dus vier uurtjes later op de dag. Daardoor is de sessie erna zeker voor Nederlanders vrij laat. Nog opvallender is dus dat het dan om de kwalificatie gaat, die om 19 uur begint. Zo kunnen mensen die op vrijdag werken alsnog de belangrijke actie meekrijgen. Dit is dan de kwalificatie zoals we die nu al kennen van de zaterdag. Dat is dus met de Q1, Q2 en Q3. Deze kwalificatie zou normaliter de startvolgorde voor de race op zondag bepalen, maar in dit bijzondere weekend dus niet.

De kwalificatie op de vrijdag bepaalt namelijk de startvolgorde voor de sprintkwalificatie op zaterdag. Eerst krijgen de coureurs nog een vrije training in de middag – en dus moeten ze het met een vrije training minder doen – om zich voor te bereiden op die sprintkwalificatie. De uitslag van deze sprintkwalificatie bepaalt vervolgens de startvolgorde voor de race van zondag. Maar hoe gaat die sprintkwalificatie zelf dan in zijn werk?

Verstappen breekt ook uniek leeftijdsrecord: terugblik op beste podiumplaatsen

Hoe gaat de sprintkwalificatie in zijn werk?

De coureurs zullen voor de sprintkwalificatie dus hun plekje op de grid zoeken na de kwalificatie van de vrijdag. Uiteindelijk is de sprintkwalificatie kort samen te vatten als een sprintrace. Waar ze normaliter net iets meer dan 300 kilometer afleggen op de zondag, zullen de coureurs nu een afstand van ongeveer 100 kilometer afleggen. Slechts een derde van de hoofdrace dus. Dat moet voor het nodige spektakel zorgen aangezien dat zich op Silverstone vertaalt naar zeventien ronden. De sprintkwalificatie moet dan ergens rond een halfuur duren. De uitslag van die sprintkwalificatie bepaalt dan de startvolgorde voor de race op zondag, die onaangepast blijft. Een podium is er niet op zaterdag: die eer blijft enkel toebedeeld aan de top drie op zondag.

Omdat het hele weekendschema overhoop is gegooid en we dus te maken krijgen met een nieuw format, zijn er ook de nodige regels aangepast voor dit weekend. We stippen de belangrijkste punten aan.

Punten

Om te beginnen is het natuurlijk belangrijk om te weten of de coureurs ergens om strijden, behalve voor de startvolgorde uiteraard. Dat is wel zo, al is dat slechts voor drie coureurs interessant: de nummers een, twee en drie van de sprintkwalificatie. Alleen de top drie krijgt punten toegedeeld. Dat is niet echt een vette pot te noemen, want de ‘winnaar’/pole-sitter krijgt drie punten, de nummer twee krijgt er twee en de derde mag één puntje erbij schrijven. Op de zondag worden zoals gewoonlijk de volle punten uitgedeeld, dus de top tien valt dan in de punten met 25 punten voor de winnaar.

Banden (vrije keuze)

Normaliter hebben coureurs in de kwalificatie te maken met een bandenregel die effect kan hebben voor de race op zondag. Coureurs die door weten te stomen tot Q3, de laatste kwalificatiesessie voor de top tien, moeten de race dan starten op de banden waarmee ze in Q2 hebben gereden. Dat kan zorgen voor wat strategische zetten, door bijvoorbeeld niet op de zachtste band te starten maar op de mediums.

Voor dit weekend zijn ook de bandenregels aangepast. Verwacht geen strategische zetten, want enkel de zachte band is toegestaan voor de kwalificatie op vrijdag. Dat geeft de teams en coureurs meteen een carte blanche voor de zondag, want ze zijn dan niet verplicht om op de banden van Q2 te beginnen. Zo kunnen ze er dus wel voor kiezen om op de zachte band te starten, maar ook de mediums en eventueel de harde band kan je dus ook wel in de top tien zien.

Pole-position

Met twee kwalificaties in één weekend is het natuurlijk ook maar de vraag wie dan de pole-position op zijn naam mag schrijven. Dat levert je natuurlijk geen punten op, maar is vooral voor de statistieken en de geschiedenisboeken van belang. Normaal gesproken heb je met het Q1-Q2-Q3-format de pole-position, met de sprintkwalificatie mag de winnaar van die verkorte race zich de officiële pole-sitter noemen.

Schade/parc-fermé

Veel teams vreesden voor totale chaos in de sprintkwalificatie omdat het zo’n korte race is die van belang kan zijn voor de zondag. De coureurs zouden dan meer risico nemen op de zaterdag om zich een weg naar voren te banen, maar hoe zit het dan met de schade? De teams hebben dit seizoen al te maken met een budgetplafond, waardoor ze niet meer dan 145 miljoen dollar mogen uitgeven – met uitzonderingen als salaris voor de coureurs en de drie topbestuurders van het team. Een enkele voorvleugel kost al gauw 150.000 dollar, dus kan zo’n schadepost dit seizoen al helemaal pijnlijk zijn.

Om de teams tegemoet te komen is er een soort spaarpotje aangemaakt zodat de teams gecompenseerd kunnen worden voor de schade. De teams worden dus als het ware beloond voor hun deelname aan de sprintkwalificatie. Mocht het dan tot schade komen in de sprintkwalificatie, dan zullen ze beroep kunnen doen op een soort spaarpotje van ongeveer 450.000 dollar.

Normaliter moeten de teams de auto’s na de kwalificatie op de zaterdag in het parc-fermé parkeren. Ze mogen de auto dan niet meer aanraken en ook niks meer aan de afstelling veranderen. Omdat er nu dus twee kwalificaties zijn, zijn er ook twee momenten dat de auto’s het parc-fermé moeten opzoeken. Dat is na de eerste vrije training op vrijdag en de tweede vrije training op de zaterdag. Dat houdt dus in dat de coureurs het na de twee vrije training moeten doen met de afstelling en auto die ze hebben. Wel zijn er uitzonderingen, zoals het vervangen van remmen uit veiligheidsoverwegingen en mogen er aanpassingen gedaan worden als de buitentemperatuur flink schommelt (minstens tien graden Celsius verschil). Dat laatste lijkt echter niet nodig, want het lijkt een zonnig weekend te worden met temperaturen rond de 25 graden.

Arrows F1 van Jos Verstappen kopen? Het kan, maar er zit wel een addertje onder het gras

Wat denkt Max Verstappen van de sprintkwalificatie?

Uiteindelijk zien we dit weekend dus de sprintkwalificatie voor het eerst. Volgens kampioenschapsleider Max Verstappen zal de sprintkwalificatie niet veel veranderen aan het eindresultaat. “Ik sta ervoor open om de sprintraces te proberen en ik vind het leuk dat we wat minder rijden voordat we de kwalificatie ingaan”, zegt de Nederlander op zijn eigen site. “Maar we gaan het zien, het is lastig om er iets over te zeggen totdat we het dit weekend hebben geprobeerd. Elke race neem je risico’s maar gecontroleerde risico’s, vooral als je strijdt voor een kampioenschap, maar deze ene race zal niet het eindresultaat bepalen.”

Zijn titelrivaal Lewis Hamilton gaf onlangs aan te verwachten dat de sprintkwalificatie niet veel spanning met zich mee zal brengen. Volgens hem zal het vooral een ‘trein’ worden, ook omdat de lay-out van Silverstone in combinatie met de karakteristieken van de huidige generatie F1-auto’s geen goede combinatie is en niet uitnodigt tot inhaalacties.

De sportief directeur van de Formule 1, Ross Brawn, is wat optimistischer gestemd en verwacht dat coureurs er vol voor zullen gaan. De Brit vergelijkt het met een race met winkelwagentjes op een parkeerplaats. “Zelfs als je zou kunnen beweren dat de sprint slechts de voorloper is van het hoofdevenement, de race, denk ik dat ze wanhopig zullen zijn om elkaar te verslaan en te laten zien wie de snelste en wie de sterkste is”, vertelt Brawn aan Autosport.

Vijf redenen waarom Max Verstappen (geen) kampioen wordt in 2021

Max Verstappen Oostenrijk 2021

Gaat dit format terugkeren?

Dit is de eerste proef met de sprintkwalificatie. Het zal echter niet hierbij blijven voor dit seizoen. De Formule 1 heeft al aangegeven dat ze dit jaar drie keer de sprintkwalificatie willen uitproberen. De organisatie van de Britse Grand Prix heeft een extra bedrag neergelegd om als eerste de host te mogen zijn. Wie de andere twee sprintkwalificaties mogen organiseren is nog niet bekend. Wel lijken het Italiaanse Monza en het Braziliaanse Interlagos de grote kanshebbers te zijn. Nieuws daarover kan niet lang meer op zich laten wachten, aangezien Monza als derde race na de zomerstop aan de beurt is.

Of de sprintkwalificatie ook op de lange termijn een blijvertje is? Als het aan Ross Brawn, de sportief directeur van de F1, ligt moeten we dat nog maar bezien. “Ik weet niet of dit format een succes zou zijn op Monaco”, grapte hij destijds. “We zien dit soort weekenden als een Grand Slam-evenement, verspreid over het seizoen. Het is iets anders. Ik denk niet dat het zover komt dat het voor het hele seizoen zal zijn. Ik denk dat het bij een gelimiteerd aantal races zal zijn, maar dat moeten we nog besluiten.”

F1 2021 Review: Nog completer dankzij Netflix-achtige Braking Point

Reageer op artikel:
Dit is hoe de sprintkwalificatie in de Formule 1 in zijn werk gaat
Sluiten