Deze Mexicaanse fabriek hielp Europa aan de Kia Optima Sportswagon
De Europese importeurs en vertegenwoordigers van Kia zullen ongetwijfeld even een felicitatiekaartje naar Kia’s nieuwe fabriek in Mexico sturen of zijn ze niet zo blij met de opening van een nieuwe Kia-fabriek? Door de ingebruikname van die Mexicaanse fabriek kon het Europese productprogramma verrijkt worden met de Optima Sportswagon, maar niet omdat de auto daar wordt gemaakt.
Kia weet dat het in Europa een stationwagon moet aanbieden om voet aan de grond te krijgen in het D-segment en dus werd er van de vorige editie een stationwagon ontwikkeld. Maar op het moment dat de auto ontworpen was, bleek er geen productiecapaciteit te zijn om het model daadwerkelijk te bouwen. Door de grote vraag vanuit de Verenigde Staten en de Zuid-Korea zaten de Optima-fabrieken tot het plafond gevuld. Het toevoegen van de Optima Sportswagon voor de ‘kleine’ Europese markt was niet mogelijk.
Zesde overzee
Op het moment dat Kia de Optima Sportswagon op de Europese markt introduceert, opent Kia zijn nieuwste fabriek. Deze zesde overzeese fabriek vergde de fabrikant een investering van drie miljard dollar, maar de autobouwer kan door die 400.000 productieplaatsen op jaarbasis nu wel 3,56 miljoen voertuigen per jaar fabriceren. Inmiddels rolt de Forte er van de band. Volgend jaar start de bouw van de Rio in de faciliteit. De auto’s zijn bedoeld voor Mexico, de Verenigde Staten en Latijns-Amerika. LEES OOK: EERSTE INDRUK KIA OPTIMA SPORTSWAGON
Lees ook:
Ook interessant
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken