‘De Renault 6 is pittig en levendig’
Renault richtte met de 6 zijn keep en korrel op de Citroën Ami en Simca 1100. Autovisie-oprichter Fred van der Vlugt reed het luxebroertje van de 4 in 1968 en concludeerde dat het Franse merk “niet slecht geschoten” had.
“Onze eerste indruk van de nieuwe Renault-telg was, dat de degelijkheid van de carrosserie niets te wensen over liet”, schreef Van der Vlugt. “De gehele wagen maakt uiterlijk een solide indruk, met als meest markante punt de robuuste achterzijde met de typische grote, ver openslaande achterklep.” Hij vond de carrosserie van de 6 veel op die van de grotere 16 lijken, maar van achter het stuur was het toch de 4 waar de auto het dichtst tegenaan schurkte.
“Aan de binnenzijde valt de afwerking wat tegen”, was de conclusie. “De tegenvaller in het interieur is de wat fragiele indruk, die het gehele dashboard op de berijder maakt. Het is vervaardigd van polypropyleen, een zachte kunststof die uit het oogpunt van veiligheid wellicht voldoet, doch het idee geeft bordpapier te zijn. De afwerking van het instrumentenpaneel laat op verschillende punten dan ook te wensen over.”
“De tegenvaller in het interieur is de wat fragiele indruk”
En dat niet alleen, vond Van der Vlugt. Renault had de euvele moed gehad om te experimenteren met een asymmetrisch dashboard, waarbij het gedeelte voor de bestuurder verder de cabine insteekt dan het gedeelte voor de bijrijder. En dat kon de Autovisie-hoofdredacteur weinig bekoren. “Smaken verschillen, maar persoonlijk vonden we de uitvoering niet bijster geslaagd. Maar genoeg over in- en exterieur van de wagen.”
Want onder de motorkap van de Renault 6 school een parel. “Het motortje is bepaald een weldaad in deze wagen. Het is pittig en levendig, hoewel de prestaties in de hoogste versnelling wat tegenvallen.” Zo niet de rijeigenschappen, want die beschreef Van der Vlugt als uitstekend. “Het enige, waar we geen indruk van konden krijgen, was de wegadhesie van de smalle bandjes in de regen, want in de Camarque [waar Autovisie de auto reed – RS] schijnt altijd de zon, zeker in juli!”
Klik hier om het originele artikel te bekijken.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland