‘De Lancia Kappa Coupé steelt je hart’
Bijzonder – om niet het woord bizar te gebruiken – is de vormgeving van de Kappa Coupé. Menigeen had dan ook z’n reserves jegens de tweedeurs Lancia. Het leek niet de auto waar ‘Lancisti’ op zaten te wachten. Misplaatste vooringenomenheid, zo bleek tijdens de introductie.
De Lancia stond er te glanzen in Energy Blue. “Een welhaast elektrificerende kleur”, vond testredacteur Thomas Bangma. “Precies wat de auto nodig heeft. Want in somberder kleuren mist hij charisma, vervaagt het bijzondere lijnenspel. […] Het plaatwerk rond de heupen en de daklijn doet sterk denken aan de majestueuze Bentley Continental R, óók zo’n auto die je heel erg mooi of juist stuitend lelijk vindt.”
Bangma: “Het enige wat de Kappa Coupé dan nog nodig heeft om met zijn verschijning te kunnen overtuigen, is een bijpassende omgeving. Pas als je hem in zijn natuurlijke domein ziet, komt hij tot zijn recht. Dan steelt hij je hart. Met zijn pronte achterwerk, dat altijd een ietsje in de veren lijkt te hangen, als voert hij permanent Groot-Toeristische bagage met zich mee in de 500 liter metende kofferbak.”
“Het is gezellig in de Kappa. Coupés hebben dat altijd en deze Lancia in het bijzonder”
Groot genoeg dus voor de bagage van een vier volwassenen, die ook nog eens meer dan genoeg ruimte hebben in het interieur. “Bij een met 12 centimeter ingekorte wielbasis hadden we minder beenruimte verwacht”, aldus Bangma. “En zelfs de hoofdruimte achterin geeft ondanks de lage daklijn geen aanleiding tot klachten. […] En het is gezellig in deze Kappa. Coupés hebben dat altijd en deze Lancia in het bijzonder.”
Wie een echte rijdersauto zoekt, zal echter teleurgesteld zijn in de Italiaan. “Hij is net zo halsstarrig onderstuurd als de sedan en de twaalf centimeter kortere wielbasis heeft de Coupé niet voelbaar kwikzilveriger gemaakt. Het is een auto die je met een zekere gelatenheid moet rijden, om hem optimaal tot zijn recht te laten komen. Ingetogen snel zijn, met een zekere elegantie. Daar is deze auto voor gemaakt.”
Klik hier om het originele artikel te bekijken
Ook interessant
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken