De prijs van elektrische auto’s wordt grotendeels bepaald door de prijs van het accupakket. De komende jaren gaat die prijs flink zakken, blijkt uit een onderzoek Bloomberg New Energy Finance.

Opel Ampera-eOpel Ampera-e


De Opel Ampera-e, een voorbeeld van een van de elektrische auto's die de komende jaren op de markt komen. Foto: Opel

De prijzen van accu’s zijn het afgelopen jaar met ruim 35 procent gedaald, blijkt uit het onderzoek. Lithium-ion accu’s moesten in 2010 nog zo’n 1000 dollar per kilowattuur opbrengen, maar tegenwoordig ligt die prijs ruim onder de 400 dollar. De komende jaren gaat de prijs volgens Bloomberg nog verder dalen tot ongeveer 200 dollar per kilowattuur. De jaren erna stabiliseert hij iets, totdat hij eindigt rond de 100 dollar. Vanaf 2022 wordt het daardoor voor autofabrikanten langzaamaan goedkoper om een elektrische auto te bouwen dan een auto met een verbrandingsmotor.

Populariteit

De analisten van Bloomberg denken dat als de prijzen zo blijven dalen, in 2040 ongeveer 35 procent van alle nieuw verkochte auto’s een elektrische zal zijn. Dat zorgt overigens wel voor een serieuze vraag naar elektriciteit, blijkt uit het onderzoek. In 2040 is er 1900 gigawatt aan elektriciteit nodig, puur voor elektrische auto’s. Dat is ruim tien procent van de totale elektriciteitsproductie van 2015.

LEES OOK: DS E-TENSE IS ELEKTRISCHE SCHOONHEID

Kanttekening

Toch plaatsen de onderzoekers ook de nodige kanttekeningen bij het verhaal. Niet alleen is de olieprijs van invloed op de ontwikkeling van elektrische auto’s, maar ook moet het netwerk van snelladers worden uitgebreid en moeten autofabrikanten genoegen nemen met lage winstmarges op een elektrische auto. Best behoorlijke aannames die moeten zorgen voor het succes. Een ding is echter niet te ontkennen: dat de prijs van accu’s stevig daalt.