Dacia Jogger Hybrid heeft 900 kilometer actieradius
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2FDACIA-Jogger-HYBRID-140-7-1.jpg)
Dacia biedt met de Jogger een unieke auto voor het geld. Waar je bij veel automerken enkel een A- of B-segmenter koopt voor ongeveer 20.000 euro, heb je bij her Roemeense merk een ruime MPV. Ook de Jogger gaat met zijn tijd mee, en krijgt een hybride-aandrijflijn.
De naam van die hybride-versie is Dacia Jogger 140 Hybrid. De 140 staat voor het aantal pk’s dat de aandrijflijn levert. De geëlektrificeerde Jogger is direct de krachtigste motorisering die te bestellen is.
Dacia Jogger Hybride heeft 900 kilometer actieradius
De aandrijflijn bestaat uit een 1,6-liter viercilinder die 90 pk levert, een elektromotor die goed is voor 50 pk en een starter-generator. De vierpitter stuurt zijn vermogen door naar een elektrische automatische versnellingsbak met vier verzetten. De elektromotor is gekoppeld aan een versnellingsbak met twee versnellingen. De gehele aandrijflijn is vrij van koppelingen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2FDACIA-Jogger-HYBRID-140-8.jpg)
De elektromotor put zijn energie uit een 1,2 kWh accupakket. Hiermee kan je volledig elektrisch rijden. Hoe ver, is nog onduidelijk. Dacia stelt dat je 80 procent van de stadsritten volledig elektrisch kan rijden, al is dit natuurlijk volledig afhankelijk van gebruik. De totale actieradius bedraagt volgens de WLTP-meetmethode 900 kilometer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2FDACIA-Jogger-HYBRID-140-5.jpg)
De hybride Jogger krijgt ook een iéts ander interieur. Naast de automaathendel is ook het instrumentenpaneel anders. Het 7-inch scherm is nodig om de bestuurder van informatie over de batterij en het rijbereik te voorzien.
Evenveel ruimte als LPG-versie
Opvallend is dat de Dacia Jogger ondanks zijn accupakket evenveel binnenruimte heeft als de versie met LPG-tank. Dit omdat de accu simpelweg op de plek van de gasinstallatie ligt. Ook de hybride is leverbaar met vijf of zeven zitplekken.
Rest het belangrijkste van de Dacia Jogger Hybride te bespreken: zijn prijs. Helaas is de Nederlandse prijs nog niet bekend. Gokje: zo’n 25 mille?
Lees ook:
Ook interessant
-
Waardevaste oerdegelijke Japanse occasion is nu toch betaalbaar
-
Populairste auto van Europa koop je als occasion voor 10.000 euro
-
Ook de Dacia Duster wordt een elektrische auto
-
De Alpine A390-crossover rijdt écht net als een A110-sportwagen
-
Dit eist Peugeot van Europa voor een succesvolle EV-transitie
-
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
-
Lynk & Co 08 brengt als PHEV vooral slechtste van twee werelden
-
Zwarte zaterdagen: deze datums en Europese wegen moet je mijden in de zomer
-
Negatieve stroomprijs: dit kun je verdienen met opladen elektrische auto
-
Nederlanders laten de auto vaker staan voor een vliegvakantie
-
Gaat het vervelende start-stopsysteem verdwijnen uit auto’s?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de vernieuwde Renault Austral