Walter van Sloten
Walter van Sloten Nieuws 6 jun 2021
Leestijd: 3 minuten

Covermodel: Matra Sports 530 Auto voor vrienden

In de moerstaal van Matra, moest deze Matra Sports 530 la voiture des copains worden. Dat is de beknopte briefing die Matra-directeur Jean-Luc Lagardère geeft voor een opvolger van de spartaanse Djet, een Alpine-achtig lichtgewicht sportwagentje met Renault-motoren en de erfenis van de in 1965 door Matra overgenomen fabrikant Rene Bonnet.

Excentriek

De Matra Sports 530 ziet het licht in 1967, maar vanwege zijn excentrieke uiterlijk is hij niet meteen een allemansvriend. Typisch Frans oogt hij wel. Als je door je oogharen kijkt, kun je zelfs wat trekken van de Citroën DS ontwaren. De 530A is in eigen huis ontwikkeld en vernoemd naar de gelijknamige raket die Matra produceert.

Matra Sports 530
Zeer eigenzinnige om niet te zeggen excentrieke vormgeving.

Klapkoplampen

De meest opvallende kenmerken zijn de spitse neus met klapkoplampen, de lage raamlijn en de uitneembare dak-delen die precies onder de voorklep passen. De constructie van de Matra Sports 530 min of meer gelijk aan die van zijn voorganger: een stalen chassis met daaromheen polyester plaatwerk, maar ruimer en comfortabeler. Hoewel de motor nog voor de achteras ligt, is er plaats voor een klein achterbankje én een redelijke bagageruimte.

Matra Sports 530
Een redelijke bagageruimte, de motor is bereikbaar via de opklappende achterruit.

Puike wegligging

De keus voor de motorleverancier lijkt opmerkelijk, maar het uit de Ford Taunus 15M TS afkomstige, 70 pk sterke 1,7-liter V4-blok past vanwege zijn compacte formaat perfect in de beperkte ruimte. De stevige constructie en puike wegligging ontvangen veel lof, evenals het ruime, lichte interieur met fijne stoelen. Wel is er kritiek op de flodderige afwerking. Ook het prestatieniveau is niet helemaal in lijn met het uiterlijk, maar toch niet slecht. De 530 weegt 150 kilo minder dan een gelijk gemotoriseerde Taunus, wat uiteraard gunstig is voor het verbruik.

middenmotor concept Matra 550
Een technisch doorkijkje: stalen chassis, polyester plaatwerk en een middenmotor.

Michelotti

Een tussentijdse update zorgt voor 5 extra pk’s, maar grotere veranderingen volgen in 1970 met een milde, door Michelotti getekende facelift. De naam Matra Sports 530 verandert dan in 530 LX, daarnaast maakt een ‘budget’- versie, genaamd SX, zijn opwachting. Deze is meteen herkenbaar aan de vaste lampen op de neus en het ontbrekende targadak. In datzelfde jaar sluit Matra een overeenkomst met Chrysler Europe, waarin naast gebruik van het Simca-dealernetwerk ook een gezamenlijk te ontwikkelen opvolger van de 530 wordt vastgelegd. Dat wordt in 1973 de driezits Matra-Simca Bagheera.

cockpit Matra 520
Het stuur is enigszins ovaal voor meer beenruimte.

Aanbod en prijzen

Met slechts 9606 gebouwde 530’s (A, LX en SX) kunnen we niet echt spreken van een succesnummer. Dat het uiterlijk niet ieders smaak is, heeft niet geholpen. De prijs evenmin: ze waren toen niet goedkoop en nu nog steeds niet. Het aanbod is beperkt, maar her en der in Europa vinden we toch een paar leuke exemplaren. Voor een gele, goed onderhouden (derdehands!) LX in Duitsland vraagt men 17.500 euro. Op www.leboncoin.fr vinden we onder andere een te restaureren 530LX met veel extra onderdelen voor 5900 euro, en een nette, witte 530A voor 22.000 mille.

covermodel Matra 530

Matra Sports 530

  • bouwjaar 1971
  • nieuwprijs (1971) fl. 14.795,– (€ 6714,–)
  • gemaakt van/tot 1967-1973
  • topsnelheid 175 km/h
  • acceler. 0-100 12,1 s
  • gem. verbruik 1 op 10,4
  • motor V4, 1699 cm3
  • max. vermogen 78 pk/5000 min-1
  • max. koppel 141 Nm/3000 min-1
  • transmissie 4-traps, handgesch., achterwielaandr.
  • massa leeg 935 kg

Fabrieksgegevens

 

 

 

 

 

 

 

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.