Citroën GSpecial Break: Klinkt als een Porsche
![](https://img.autovisie.nl/images/jdVUhr6k7FDyW465wnFgbSHyRwc=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FCitroen-GS-3-e1444993832840.jpg)
De Citroën GSpecial Break van Ben Barthel is ontwapenend. Voorbijgangers worden vrolijk van zijn stijlvolle uiterlijk en het geluid van zijn boxermotor krijgt regelmatig de handen op elkaar.
“Letterlijk. Want ik heb eens applaus gekregen toen ik met de GS door Haarlem reed. Ik passeerde een jeugdherberg en hoorde opeens allemaal geklap. Ik draaide het raam open om te horen waar het vandaag kwam en zag toen een groep mensen langs de kant van de weg staan. Het bleken Fransen te zijn die zo onder de indruk waren van ‘die Nederlander in zijn Citroën’ dat ik staande ovatie van ze kreeg.
Sowieso roept de GS veel positieve reacties op. Misschien komt het door zijn prachtige blauwe kleur, maar de auto vertedert. Hij heeft een prachtig clean design, dat werd getekend door de beroemde Citroën ontwerper Robert Opron. Ik krijg vaak opgestoken duimpjes in het verkeer, maar toch weten mensen niet altijd wat er nou precies is komen langsrijden. Soms krijg ik te horen: ‘Hé, daar rijdt een Citroën Ami!’
“Ik passeerde een jeugdherberg en hoorde opeens allemaal geklap”
De GS is overigens ook een koppendraaier door zijn heerlijke geluid. Misschien is het heiligschennis, maar ik vind de viercilinder boxermotor van de GS mooier klinken dan het tweecilinderexemplaar van de 2CV, de Eend. Door de twee extra cilinders loopt hij soepeler en is het blok net een naaimachientje. Qua motorgeluid doet de Citroën wat denken aan vroegere Porsche 911’s of Volkswagen Kevers. Vooral als je flink optrekt, komt er zo’n diepe roffel vrij.
Toen ik de GS tien jaar geleden kocht, heb ik er best wat kilometers mee gemaakt. Er stond slechts 45.000 km op de teller, maar daarna heb ik er iedere twaalf maanden zo’n 10.000 bij op gezet. Sinds een aantal jaren doe ik het rustiger aan. Ik maak af en toe een ritje als het mooi weer is en ga soms naar meetings. Maar niet als er alleen Citroëns staan. Ik houd van variatie. Ik wil ook graag auto’s van andere merken zien. En er moet gereden worden. Daar zijn klassiekers per slot van rekening voor.”
Eigenaar: Ben Barthel (59)
Beroep: actief in de scheepsbouw
Auto: Citroën GSpecial Break
Bouwjaar: 1976
Geschatte waarde: € 6500
Gemaakt: 1972 – 1986
Motor: 1015 cc viercilinder boxermotor, 55 pk
Topsnelheid: 154 km/h
Toekomstplannen: “De Citroën moet voor een 100.000 km-beurt, want motorische heeft hij inmiddels wat zorg nodig.”
![](https://img.autovisie.nl/images/ce9p8qy_mebUUWFeMdtVOJdNfHI=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FCitroen-GS-2-e1444993822805.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?