Om even een oude grap te verbasteren: Hoe lang... is de groei van de Chinese automarkt nog te handhaven? Want in 2018 is het aantal verkochte auto's in het Aziatische land voor het eerst in twintig jaar gedaald. De verkopen daalden met 6 procent naar 22,7 miljoen.


Fotocredit: Frank Dufour/AFP

Dat blijkt uit cijfers van de China Passenger Car Association (CPCA). Volgens de organisatie heeft de daling van de verkopen te maken met de steeds minder hard groeiende Chinese economie, de handelsoorlog met de Verenigde Staten en de groeiende populariteit van Uber-achtige taxidiensten. De buitenlandse fabrikanten Ford, General Motors, Jaguar Land Rover en Volkswagen zagen hun afzet de laatste paar maanden allemaal dalen.

Elektrische voertuigen

Volgens de bank Goldman Sachs zal de Chinese automarkt eind dit jaar ook in de min uitkomen (7 procent), maar de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) blijft positief. De aan de overheid gelieerde organisatie geeft toe dat benzine- en dieselmodellen aan populariteit inboeten, maar dat die daling gecompenseerd gaat worden door elektrische voertuigen.

Gestraft met sancties

Zoals gebruikelijk in China heeft de overheid een grote vinger in de pap. Stimulerings- of juist strafmaatregelen hebben een duidelijke invloed op de autoverkopen. Zo is in diverse megasteden de verkoop van nieuwe auto's enigszins aan banden gelegd en worden volledig elektrische modellen juist gesubsidieerd. Fabrikanten die niet genoeg 'schone' modellen in hun programma hebben, worden vanaf dit jaar gestraft met sancties.