Cadillac gaat met XT4 in de aanval
Niet alleen in Europa moet Cadillac keihard opboksen tegen de Duitse concurrenten BMW en Mercedes-Benz, ook in de Verenigde Staten. En waar de Europeanen al een uitgebreid leveringsprogramma hebben, daar laten de Amerikanen gaten vallen. Met de introductie van de XT4 wordt er weer een gat gedicht.
De XT4 is Cadillacs antwoord op de BMW X3 en Mercedes GLC, plus uiteraard de Audi Q5 en Jaguar F-Pace. Het is een SUV, die onder de grotere XT5 en de veel grotere Escalade in het programma komt. In de markt, zowel in de Verenigde Staten als in China, is een enorme vraag naar SUV’s. In Amerika was in februari zelfs 70% van de verkochte auto’s een SUV!
Groei
Analisten voorspellen dat de vraag nog lang niet op zijn hoogtepunt is. De groei wordt onder andere gedreven door de klasse van de premium-SUV’s, juist de categorie waarin Cadillac nu stapt. Voor Amerika wordt gerekend op een segmentgroei van 13%, voor China 10%.
Turbomotor
De XT4 staat op een platform van een personenauto en heeft dus een zelfdragende carrosserie. Hij beschikt over een 2,0 liter turbomotor, goed voor dik 240 pk. Aan het blok koppelt Cadillac een negentrapsautomaat. Of er voor de XT4 een geëlektrificeerde aandrijflijn beschikbaar komt, is niet duidelijk. De fabrikant werkt wel aan hybridetechniek.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland