Over een jaar gaat het productoffensief van Cadillac in een stroomversnelling. Elk halfjaar verschijnt een nieuw model.

De komende jaren gaat het modellengamma flink de breedte in. Cadillac-topman Johan de Nysschen legt aan Autovisie uit: “Het huidige gamma is te smal, terwijl er genoeg segmenten zijn die voor ons belangrijk zijn. Daar gaan wij verandering in brengen. Maar ondanks dat we beschikken over GM’s grote researchput en deel uit maken van een kapitaalkrachtige onderneming, moeten we onze eigen plannen financieren. Geen enkel bedrijf heeft een geldboom, ook wij niet.”

cadillac_mixed_5cadillac_mixed_5


Onderzijde

Hoe gaat u het gamma completeren? “In 2015 wisten Audi en Mercedes in totaal 60.000 stuks van de A3 en de CLA te verkopen. In Amerika! Moet je nagaan hoeveel dat er wereldwijd zijn. Het zijn additionele verkoopaantallen, want de modellen hadden geen voorgangers. Wereldwijd is het C-segment de enige klasse waarin het sedanaandeel toeneemt. Dat is ons niet ontgaan en wij komen eveneens met een ‘entry sedan’.”

Cadillac XT5 en CT6Cadillac XT5 en CT6


Breed portfolio

Wereldwijd neemt het aandeel van sedans in het luxurysegment af. Wordt u niet een kwetsbare autobouwer? “In 2013 was zo’n 66 procent van de modellen een vierdeurs, nu is dat nog maar 58 procent. De vraag naar SUV’s en crossovers blijft groeien en onze voorspelling is dat de rek er daar nog lang niet uit is. De markt laat zien dat we niet het juiste portfolio voor de toekomst hebben. Daar gaat verandering in komen. Onder de goed verkopende XT5 brengen we één, misschien twee crossovers en tussen de XT5 en de Escalade kunnen één of zelfs twee modellen plaatsen. Het herziene gamma geeft ons een breed portfolio, waarmee we een groter deel van de luxemarkt bedienen. Ook in Europa.”