BMW Z1: Niet voor dames in rokjes
De BMW Z1 van Lex Roep (58) is een nekkendraaier. Voorbijgangers zien in de radicale roadster niet alleen een gloednieuw model, maar vragen zich ook af wat Roep toch met de deuren heeft gedaan. Is hij ze soms vergeten?
“De deuren van de BMW Z1 wekken bij veel mensen verbazing. Ze zwaaien niet open zoals bij een ‘gewone’ auto, maar zakken na een druk op een knop naar beneden. Het leuke daarvan is dat je de Z1 met open portieren mag rijden. Dat is heerlijk tot een snelheid van 80 km/h, maar daarboven waai je zowat uit de cockpit. In- en uitstappen is door de forse dorpel vrij lastig, maar daar ontwikkel je al snel een handigheid voor. Dames in rokjes daarentegen stappen liever niet in een Z1.
Onder het exotische uiterlijk van de BMW gaat overigens vrij gewone techniek schuil. Een groot deel van de onderdelen is afkomstig van de 3 Serie uit de jaren tachtig, ook de 2,5 liter zescilinder-in-lijn. Een historische motor is dat: sterk, soepel en met een zijdezachte loop. De BMW-krachtbron maakt rijden in de Z1 een ware belevenis. Helemaal in combinatie met het heerlijke stuurgedrag van de auto.
“BMW heeft slechts achtduizend exemplaren van de Z1 gebouwd”
Sowieso ben ik een BMW-liefhebber. Toen ik begin twintig was, werkte een vriend van mij bij een dealer van het merk. Door hem was de eerste auto die ik kocht een BMW 2002 tii en daarna heb ik iedere generatie 5 Serie gehad op de laatste na. De Z1 heb ik sinds 2012. Ik was eind jaren tachtig bij de introductie van het model in Den Haag en vond hem echt ontzettend gaaf. Helaas was hij met een nieuwprijs van 150.000 gulden toen nog totaal onbereikbaar.
BMW heeft slechts achtduizend exemplaren van de Z1 gebouwd, waarvan er nu zo’n tweehonderd in ons land zijn. De ontwerper van de auto is de Nederlander Harm Lagaay, die vooral bekend is van zijn werk bij Porsche. Hij heeft met de BMW een uitstekende klus geklaard, want de positieve reacties van medeweggebruikers spreken boekdelen. Als ik onderweg ben, wordt er vaak aan me gevraagd of de Z1 een nieuwe auto is. En dat voor een meer dan vijfentwintig jaar oude klassieker…”
Eigenaar: Lex Roep (58)
Beroep: Duty manager
Auto: BMW Z1
Bouwjaar: 1989
Geschatte waarde: € 25.000 – € 30.000
Gemaakt: 1989 – 1991
Motor: 2,5 liter zescilinder-in-lijn benzinemotor, 170 pk
Topsnelheid: 225 km/h
Toekomstplannen: “De BMW Z1 gaat zeker niet weg. Het is mijn hobbyauto en ik hoop er nog veel zonnige dagen van te genieten.”
Lees ook:
Ook interessant
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland