BMW X5 duikt voor camera op
Het front van de X5 is dankzij de twee beroemde nieren onmiskenbaar BMW en dat zorgt er natuurlijk voor dat je op grote afstand de SUV direct herkent. De volgende generatie X5 herken je op nóg grotere afstand. De twee kenmerkende grilles groeien enorm.
Ze worden wéér groter en dat zie je duidelijk op de hier gepubliceerde foto’s. Een oplettende Autovisie-lezer kwam de SUV nabij Stuttgart tegen en legde de grote SUV direct op de gevoelige plaat vast. Het laat ondanks de aanwezige camouflage weinig te raden welke fabrikant zijn nieuwe SUV hier aan het testen is. De grote nieren springen er uit.
Handelskenmerk
Bij het bestaande X5-model waren de luchtroosters van een kleiner formaat, maar bevond zich onder de nieren een extra luchtsleuf. De designafdeling heeft de onderste luchtopening nu opgenomen in BMW’s karakteristieke handelskenmerk.
Elektro-ondersteuning
Maar bij de nieuwste editie van de X5 gaat het niet alleen om het vooraanzicht. De gehele auto is herzien. Als technische basis dient het CLAR-platform, wat staat voor Cluster Architecture. Op dezelfde structuur staan in de toekomst alle grotere modellen, waarvan de 3 Serie de ondergrens vormt. Het platform is lichter dan zijn voorganger en tevens is de architectuur geschikt voor elektrificatie. De toepassing van elektro-ondersteuning zorgt ervoor dat de levenscyclus van de bestaande X5 enigszins korter is dan de eerdere editie. De huidige X5 is pas vijf jaar oud, terwijl de vorige twee generaties een dikke zeven en zes jaar in productie waren. Of de auto door zijn nieuwe platform groeit, is niet bekend. De drang om de X5 fors te laten groeien is er voor BMW niet, aangezien de Zuid-Duitsers volgend jaar een ruimere X7 introduceren.
M-power
De mogelijkheid om elektrische hulpmiddelen toe te passen wordt uiteraard door BMW aangegrepen. Er komt (wederom) een plug-in hybrideversie. Maar de gecombineerde aandrijflijn is niet standaard. BMW zal geblazen vier-, zes- en achtcilinder motorversies introduceren, waarbij de meest potente variant zo’n 600 pk zal produceren.
1999
BMW brengt de X5 komend jaar op de markt. Dan verschijnt ook de X7. Op de X6 is het tot 2020 wachten, zoals het er nu naar uitziet. De X5 maakt al sinds 1999 deel van het BMW-programma uit.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8