BMW Vision iNEXT: Voorproefje van toekomst BMW
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw-vision-inext-2018-concept-3.jpg)
Hoe bewegen we ons voort in de toekomst? Die vraag houdt BMW de laatste tijd flink bezig. Met deze nieuwe BMW Vision iNEXT denkt de Duitse autobouwer een antwoord te hebben op die vraag.
ACES
In de BMW Vision iNEXT staan de zogeheten strategische innovatiepijlers Autonoom rijden, Connectiviteit, Electrische aandrijving en Services in auto’s centraal. Zet alle hoofdletters achter elkaar en je krijgt ACES, de naam van het project waar BMW deze pijlers in samenvat.
2021
De productieversie van de BMW iNEXT – die de rol krijt als technologisch vlaggenschip en vanaf 2021 wordt gebouwd in de fabriek in Dingolfing, Duitsland – krijgt deze ACES-technologie aan boord. Maar om niet te hard van stapel te lopen, presenteert BMW eerst deze BMW Vision iNEXT. Ook deze Vision iNEXT heeft ACES-technologie. Hij kan dus autonoom rijden, is volledig elektrisch en is verbonden met de cloud en andere diensten. Dat deze Vision iNEXT de vorm van een crossover heeft, is natuurlijk geen verrassing. SUV’s en crossovers zijn wereldwijd enorm populair.
Liquid Greyrose Copper
Het studiemodel is gespoten in de exterieurkleur Liquid Greyrose Copper en heeft een slimme nierengrille die als ‘intelligent paneel’ fungeert. Dit paneel kan bijvoorbeeld boodschappen tonen. Ook opvallend: 24-inch wielen en zijcamera’s in plaats van traditionele zijspiegels. Conventionele deurgrepen zijn vervangen door aanraakgevoelige, verlichte grafische afbeeldingen. Verder heeft het voertuig twee grote deuren die in tegengestelde richting van elkaar openen. Een B-stijl ontbreekt waardoor een ruime instap ontstaat.
Boost en Ease
Er kan gereden worden in de ‘Boost’- en ‘Ease’-modus. In de modus ‘Boost’ zijn het stuurwiel en de displays duidelijk in de richting van de bestuurder gericht. Bij het activeren van de ‘Ease’-modus verandert de omgeving van de bestuurder: het stuurwiel trekt zich iets terug waardoor meer leefruimte ontstaat.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw-vision-inext-2018-concept-15.jpg)
Sky Tech
Bijzonder in het interieur is ook de Shy Tech-technologie. Elementen zonder display kunnen toch dienen als display. Kun je het volgen? “In de toekomst kan het mogelijk zijn om verschillende functies te bedienen via oppervlakken die gemaakt zijn van hout of stof. Schermen zijn dan niet langer essentieels, omdat intelligente projectie elk oppervlak kan omtoveren in een interactief scherm”, aldus BMW.
Elektrische modellen
De BMW Group komt naast de iNEXT (2021) ook nog met een elektrische driedeurs Mini hatchback in 2019 en in 2020 ook nog met een BMW iX3. Die laatste krijgt een elektromotor met meer dan 270 pk en een actieradius (WLTP) van meer dan 400 kilometer. Rond 2025 zal de BMW Group in totaal 25 modellen aanbieden met geëlektrificeerde aandrijfsystemen, waarvan er twaalf volledig elektrische aandrijving hebben.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deelauto volgens Nederlands onderzoek niet zo groen als gedacht
-
Toyota bZ86 is gave sportcoupé, maar er zit een addertje onder het gras
-
Krankzinnig! Deze nieuwe Renault 5 Turbo 3E komt er echt
-
Wegenbelasting hybrides omhoog: wordt zelfs diesel aantrekkelijk?
-
Zoveel geld verwacht BMW te verliezen door alle importheffingen
-
Toch ineens een goedkopere Tesla, dit weten we over de mini-Y
-
Elektrisch, benzine of diesel: dit soort auto’s gaan volgens onderzoek het langst mee
-
Extreme Pagani Huayra R voor het allereerst in Nederland te zien
-
Brazilië bouwt snelweg voor klimaattop, kapt daarvoor regenwoud
-
Bovag: ‘Aanschafbelasting bpm moet worden afgeschaft’
-
Seat heeft alleen toekomst met elektrische auto, maar krijgt die niet
-
Nieuwe Mercedes-EV heeft bijna 800 kilometer range