BMW Vision iNEXT: Voorproefje van toekomst BMW
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw-vision-inext-2018-concept-3.jpg)
Hoe bewegen we ons voort in de toekomst? Die vraag houdt BMW de laatste tijd flink bezig. Met deze nieuwe BMW Vision iNEXT denkt de Duitse autobouwer een antwoord te hebben op die vraag.
ACES
In de BMW Vision iNEXT staan de zogeheten strategische innovatiepijlers Autonoom rijden, Connectiviteit, Electrische aandrijving en Services in auto’s centraal. Zet alle hoofdletters achter elkaar en je krijgt ACES, de naam van het project waar BMW deze pijlers in samenvat.
2021
De productieversie van de BMW iNEXT – die de rol krijt als technologisch vlaggenschip en vanaf 2021 wordt gebouwd in de fabriek in Dingolfing, Duitsland – krijgt deze ACES-technologie aan boord. Maar om niet te hard van stapel te lopen, presenteert BMW eerst deze BMW Vision iNEXT. Ook deze Vision iNEXT heeft ACES-technologie. Hij kan dus autonoom rijden, is volledig elektrisch en is verbonden met de cloud en andere diensten. Dat deze Vision iNEXT de vorm van een crossover heeft, is natuurlijk geen verrassing. SUV’s en crossovers zijn wereldwijd enorm populair.
Liquid Greyrose Copper
Het studiemodel is gespoten in de exterieurkleur Liquid Greyrose Copper en heeft een slimme nierengrille die als ‘intelligent paneel’ fungeert. Dit paneel kan bijvoorbeeld boodschappen tonen. Ook opvallend: 24-inch wielen en zijcamera’s in plaats van traditionele zijspiegels. Conventionele deurgrepen zijn vervangen door aanraakgevoelige, verlichte grafische afbeeldingen. Verder heeft het voertuig twee grote deuren die in tegengestelde richting van elkaar openen. Een B-stijl ontbreekt waardoor een ruime instap ontstaat.
Boost en Ease
Er kan gereden worden in de ‘Boost’- en ‘Ease’-modus. In de modus ‘Boost’ zijn het stuurwiel en de displays duidelijk in de richting van de bestuurder gericht. Bij het activeren van de ‘Ease’-modus verandert de omgeving van de bestuurder: het stuurwiel trekt zich iets terug waardoor meer leefruimte ontstaat.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw-vision-inext-2018-concept-15.jpg)
Sky Tech
Bijzonder in het interieur is ook de Shy Tech-technologie. Elementen zonder display kunnen toch dienen als display. Kun je het volgen? “In de toekomst kan het mogelijk zijn om verschillende functies te bedienen via oppervlakken die gemaakt zijn van hout of stof. Schermen zijn dan niet langer essentieels, omdat intelligente projectie elk oppervlak kan omtoveren in een interactief scherm”, aldus BMW.
Elektrische modellen
De BMW Group komt naast de iNEXT (2021) ook nog met een elektrische driedeurs Mini hatchback in 2019 en in 2020 ook nog met een BMW iX3. Die laatste krijgt een elektromotor met meer dan 270 pk en een actieradius (WLTP) van meer dan 400 kilometer. Rond 2025 zal de BMW Group in totaal 25 modellen aanbieden met geëlektrificeerde aandrijfsystemen, waarvan er twaalf volledig elektrische aandrijving hebben.
Lees ook:
Ook interessant
-
Benzine toch niet duurder!
-
Nooit meer een parkeerkaartje kopen: zo werken de 4 bekendste parkeerapps
-
Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?
-
Bijna 30 procent van de benzinerijders wil na accijnsverhoging een andere auto
-
Audi stopt met de Q4 e-tron 40, dit is zijn opvolger
-
Wanneer je ook in auto’s van Lexus een yoke-stuur kan verwachten
-
Dit is hoeveel wegenbelasting je voor een camper betaalt in 2026
-
Duik in de prijslijst: de Kia EV9, wat de Koreaanse mastodont kost
-
Skoda maakt de Enyaq 1000 euro duurder, maar dat is niet zonder reden
-
Dit kosten de nieuwe Mini Cooper en Countryman
-
De wankelmotor is betaalbaar terug bij Mazda
-
Je bent al te laat, als je een Volvo met dieselmotor wil kopen