BMW vervangt X4 nu al
Had BMW de X4 eindelijk in productie, blijkt de coupé-SUV een heel korte levenscyclus te hebben. De X4 wordt namelijk al na vier jaar afgelost. Maar daar hebben de Duitsers een goede reden voor.
De eerste generatie X4 verscheen in 2014 op de markt. Dat was veel later dan gepland. De fabrikant kampte echter met gebrek aan productiecapaciteit in zijn fabriek te Spartanburg om de vijfdeurs SUV in productie te nemen. Toestemming om de Amerikaanse SUV-faciliteit uit te breiden, liet namelijk heel lang op zich wachten. En zo kwam de X4 met enige vertraging op de markt.
Bodemarchitectuur
Op zich niets mis mee, maar de X4 deelt zijn technische basis met die van de X3. En laat laatstgenoemde nu net zijn vervangen. Hij beschikt over een nieuwe bodemarchitectuur, die geschikt is voor een elektrische aandrijflijn. BMW laat de tweede generatie X4 nu parallel lopen aan die van de ruimere X3. En zo staat nu ook de X4 op het kakelverse platform.
Gewichtsbesparing
Dat zorgt niet alleen voor een gewichtsbesparing van zo’n 50 kilogram, maar ook voor andere afmetingen. De nieuwe X4 meet 4,75 meter in de lengte, een toename van 8,1 cm. In de breedte en hoogte komt de nieuweling tot achtereenvolgens 1,92 meter (+ 3,7 cm) en 1,62 cm (- 0,3 cm). Het platform groeide in wielbasis mee. De wielbasis bedraagt nu 5,4 cm meer. Het ontwerp van de X4 leunt wederom sterk op dat van de X3.
Parfum
BMW kleedt de X4 aan met nieuwigheden als een parfum voor het interieur, een display key met rijinformatie, gebarenbediening voor het infotainmentsysteem en een 6,5 tot 10,2 inch groot touchscreen met spraakbediening. Op het gebied van veiligheidsitems biedt BMW op de X4 onder andere adaptieve cruise control, aanrijdingswaarschuwing met noodremfunctie en voetgangerherkenning, verkeersbordherkenning, rijstrookassistentie en fileassistentie.
LEES OOK: BMW X3 heeft een compléét nieuwe jas aan
Motorpalet
Bij de marktintroductie is de X4, die zijn publieksdebuut op de Autosalon van Genève (8-18 maart) beleefd, leverbaar als xDrive 20i en xDrive 30i met achtereenvolgens een 2.0-viercilinder met 184 en 252 pk, alsmede de M Performance-versie M40i met 360 pk sterke zescilinder en de diesels xDrive 20d (190 pk), xDrive 25d (231 pk), xDrive 30d (265 pk) en M40d (326 pk).
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard