BMW M: ‘Alleen viercilinders met hybrideondersteuning’
![BMW 30 Jahre M3 autovisie.nl](https://img.autovisie.nl/images/lUhLuV9oZvNJO0vYxyDlI9UPDMA=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2FP90219692-highRes-e1464600520536.jpg)
De Mercedes-AMG A 45 is een groot succes, maar BMW M volgt niet. Volgens directeur Frank van Meel blijft BMW M inzetten op zescilinder lijnmotoren. Viercilinders komen ooit wel, maar dan met hybrideondersteuning.
![BMW 30 Jahre M3 autovisie.nl](https://img.autovisie.nl/images/LG1up9sZ8RvvBZJOo_dG_3yCxhk=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2FP90219692-highRes-e1464600520536.jpg)
“We zijn ontzettend blij met onze zescilinders”, zei Van Meel tegen Australische media, “omdat die motoren voor BMW en BMW M deel uitmaken van het erfgoed. We begonnen met de zescilinder in de M1, dus heeft de krachtbron een lange geschiedenis. De zes-in-lijn is een iconische motor en hij hoort bij ons bedrijf.”
Koppel bij lage toeren
Volgens Van Meel zijn de karakteristieken van een viercilinder turbomotor niet geschikt voor een M-model, vooral als het aankomt op het gebrek aan koppel bij lage toeren. “Elektrificatie zou helpen”, aldus de Nederlander. “Aan de andere kant, een hybridesysteem is wel zwaar, dus dat is nog niet zo heel eenvoudig.”
BMW i
“Het is een dilemma”, gaat Van Meel verder. “Maar we werken momenteel met onze BMW i-collega’s om te kijken hoe het zit met de volgende generatie batterijen op het gebied van onder meer gewicht en kracht. We moeten een keerpunt vinden. Een punt waarop we kunnen zeggen: nu gaat het gebeuren. We zijn daar echter nog niet.”
Hoger wagengewicht
Van Meel vindt dat de huidige elektromotoren nog niet sterk genoeg zijn voor een M-model. “Als je naar de huidige plug-in hybrides kijkt, zie je dat batterijtechniek zo’n 200 tot 300 kilogram aan het wagengewicht toevoegt. De huidige BMW M3/M4 weegt zo’n 1500 kilogram, dus zie je dat de toevoeging van hybridetechniek zo’n auto helemaal uit balans zou brengen.”
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?