Bentley grijpt voor zijn Bentayga niet terug op de samen met Audi ontwikkelde 4.0 V8-motor, zoals momenteel nog leverbaar in de Continental GTC en Flying Spur. Nee, Bentley’s SUV krijgt de V8-benzinemotor uit de Panamera onder de kap. Dat blok is fors krachtiger.

Om maar gelijk met de specificaties van de Bentayga te beginnen, de V8-motor met een slagvolume van 3996 cc is goed voor een vermogen van 550 pk. Daarmee is de krachtbron met twee twinscroll turbo’s ‘slechts’ 22 pk sterker dan het in samenwerking met Audi ontwikkelde V8-blok (3993 cc). Maar het koppel is waar het grootste verschil wordt geboekt. De achtcilinder van Porsche komt tot 770 Nm, waar het eigen blok op 680 Nm bleef steken. De trekkracht is voorhanden van 1960 tot 4500 tpm.

Prestaties

De Bentayga V8, zoals de motorversie heel eenvoudig heet, sprint in 4,5 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 290 km/h. Volgens Bentley consumeert het blok in de SUV gemiddeld 11,4 l/100 km, wat een actieradius mogelijk moet maken van 850 km op papier. De CO2-waarde bedraagt 260 g/km.

Motorengamma

Met de V8 in het programma bestaat het leveringsaanbod van de Bentayga inmiddels uit drie krachtbronnen. Naast het benzineblok levert Bentley de Bentayga met een V8-dieselmotor en een W12-benzinemotor. In een later stadium zal de autobouwer ook een plug-in hybrideversie introduceren.

Wereldwijd

De W12 en V8 Diesel zijn reeds leverbaar. Vanaf volgende maand is de V8 officieel te bestellen. De fabrikant biedt de motorversie wereldwijd aan.