Avatar Roadster: Ford RS-power in een ultralicht karretje
Nee, dit is geen Renault Sport Spider in vermomming. Dit is de Avatar Roadster, een beoogde Lotus Elise-concurrent die later dit jaar op de markt moet komen.
De productieversie van de Roadster (goh, hoe bedenken ze die originele autonamen toch altijd?) wordt aangedreven door de 250 pk sterke 2,0 liter turbomotor uit de Ford Focus ST of de 350 pk leverende 2,3 liter geblazen viercilinder uit de Focus RS. En aangezien de Avatar slechts 695 kilogram weegt, zijn beide krachtbronnen goed voor meer dan aansprekende prestaties. De 250 pk-variant gaat in 4,0 seconden naar 96 km/h en de 350 pk-versie in 3,6 seconden. De topsnelheid van de Avatar ligt op 241 km/h.
LEES OOK: FLINK AANGESCHERPT – LOTUS ELISE CUP 250
Volgens de fabrikant – die onderdeel is van het Britse Marlin Sportscars – is de Roadster volledig door de klant aan te passen. Wil iemand de auto bijvoorbeeld meer op het circuit gebruiken, dan kan hij of zij onder meer een rolkooi bestellen, een sperdifferentieel, aerodynamische verbeteringen en een stijver onderstel. Wat versnellingsbak betreft, is er de keuze tussen een handgeschakelde zesbak of een sequentiële transmissie met zeven verzetten. Er worden slechts vijftig auto’s gebouwd, voor een vanafprijs van 39.990 pond (45.778 euro).
Lees ook:
Ook interessant
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg