Uit de enveloppe haalde ik een stapel folders die autofolderverzamelaar Alex Haring mij toestuurde. Er zat een brochure van de Audi Quattro tussen, de fraaie vierwielaangedreven sportcoupé uit de jaren tachtig. Ik moest direct terugdenken aan het interview dat ik kort daarvoor had met Audi’s designbaas Marc Lichte.

Autofolder autobrochure Audi QuattroAutofolder autobrochure Audi Quattro


Tijdens mijn bezoek aan het Zuid-Duitse Ingolstadt, de thuisbasis van Audi, had ik een uitermate leuk en enthousiast gesprek met Lichte en twee van zijn directe collegae. Hij wilde dolgraag over zijn visie voor het toekomstige design van Audi praten en gaf aan welke richting het met Audi’s ontwerpstijl op zou gaan. U heeft dat in Autovisie Magazine inmiddels kunnen lezen. Een van de passages was dat hij zich liet leiden door een essentieel deel uit Audi’s DNA en dat is de vierwielaandrijving van het merk. Deze Quattro-aandrijving zou de toekomstige modellen vorm geven. De Quattro-aandrijving zou meer geaccentueerd worden in het design van alle types, legde Lichte uit. Door de wielkasten breder te maken, benadruk je de aandrijving op de vier wielen.

Autofolder autobrochure Audi QuattroAutofolder autobrochure Audi Quattro


Museum

Nu was ik voorafgaande aan het anderhalf uur durende interview bij het museum binnengewandeld en daar stond toen een overzicht van alle luxe coupés die het beroemde merk en voorlopers in de loop der jaren hadden uitgebracht. Uiteraard ontbrak de Oer-Quattro in het fraaie overzicht niet, de Sport Quattro evenmin. Deze coupé op basis van de Audi 80 vormde het begin van de Quattro-stamboom. Om de aanwezigheid van vierwielaandrijving aan de buitenwereld te tonen, kwam de toenmalige designafdeling met de uitgeklopte wielkasten, die de vierwielaandrijver zo karakteriseren.

Autofolder autobrochure Audi QuattroAutofolder autobrochure Audi Quattro


Lees ook: AUTOFOLDER VOLKSWAGEN POLO HARLEKIN

Terugkijken

Ik weet zeker dat de designafdeling in de jaren tachtig niet hadden kunnen bedenken dat dertig jaar later volgens dezelfde filosofie een Audi ontworpen zou worden als de eenmalige exercitie op de Audi Quattro. Mooi dat de geschiedenis zich herhaalt. Zouden we dan over dertig jaar ook zo bewonderenswaardig over de nieuwe generatie Audi’s praten? Lichte lichte een tipje van de sluier, want er komt een nieuwe Quattro aan. Ik denk dat ik over drie decennia ongetwijfeld met hetzelfde gevoel als nu de brochure van de Quattro anno 2018 in mijn handen zit, al is het de vraag of ik dan de folder zelf nog vast kan houden gezien mijn leeftijd. Maar dat is een ander verhaal.