Audi voelt bezuinigingen op diverse fronten
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F08%2FL140076_large-1.jpg)
Zelfs voor het zeer winstgevende Audi gaat het leven niet over rozen. Het Duitse premiumautomerk voelt de consequenties van bezuinigingen, vooral in de ontwikkeling van nieuwe techniek.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FAudi-Q5-Autovisie.nl_-e1475231020492.jpg)
Bezuinigingen
Het emissieschandaal waar moederbedrijf Volkswagen AG nog steeds mee worstelt, heeft ook Audi getroffen. Volgens Automotive News zal het premiummerk verschillende technologische projecten moeten uitstellen. De nadruk ligt nog wel op het ontwikkelen van schonere en vernieuwende auto’s om met concurrenten BMW en Mercedes-Benz te kunnen strijden.
Toch is de bouw van een testbaan voor zelfrijdende auto’s en faciliteiten voor accupakketten en studiemodellen op de lange baan geschoven. Op termijn kan dit ook betekenen dat meer werkgelegenheid omtrent productie uit Ingolstadt verdwijnt – de Audi Q5 wordt al in Mexico gebouwd, de eerste volledig elektrische productieauto (de -tron-SUV) wordt gemaakt in Brussel.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FA161430_large.jpg)
Le Mans
Verder zou de toekomst van Audi’s autosportactiviteiten onzeker zijn. Er is door de raad van bestuur nog geen beslissing genomen over deelname aan de 24 Uur van Le Mans na 2017 – zeker aangezien het merk de langeafstandsrace al jaren nota bene met een dieselauto rijdt.
Autosportchef Dr. Wolfgang Ullrich benadrukt echter dat dit de normale gang van zaken is: “We lezen de laatste jaren vaker geruchten. Ik ben optimistisch over onze toekomst. En er zit veel politiek achter de dieseldiscussie, dus laten we ons nu niet gek maken. Dieselmotoren zijn nog steeds enkele van de meest zuinige verbrandingsmotoren.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Max Verstappen is het gezicht van de Honda e Limited Edition
-
Door deze primeur moet het wat veiliger worden op de weg
-
Zien: Saab leeft! Allereerste editie nationaal evenement
-
Waarom we de V12 nog niet zo snel hoeven uit te zwaaien
-
Toch Europese carrière voor Ford Bronco
-
Eerste BMW 7 Serie en i7 rollen van de band
-
Achter de schermen: video Peugeot 408
-
5 comfortable fileauto’s voor minder dan 15.000 euro
-
‘De elektrische auto moet véél goedkoper worden’
-
Einde verbrandingsmotor nabij: lidstaten zo goed als akkoord met verbod
-
Deze occasion wil je: Mega Tjaffer, “functioneel met eigen gezicht”
-
30+ auto’s met nieuwwaarde van meer dan miljoen in Nederland