Audi: ‘Synthetische brandstoffen voor ons geen optie’

Audi gaat volledig elektrisch en draait die beslissing niet meer terug. Ook niet als in de toekomst blijkt dat synthetische brandstoffen de CO2-uitstoot van brandstofmotoren drastisch kunnen verminderen.

Dat laat Oliver Hoffmann, ontwikkelingsbaas bij de Duitse fabrikant, weten in een gesprek met Autovisie. Gevraagd naar het mogelijke gebruik van synthetische brandstoffen om in de toekomst toch nog nieuwe verbrandingsmotoren aan te blijven bieden, antwoordt hij resoluut. “Nee, dat is voor ons geen optie. Audi’s toekomst is volledig elektrisch. Er is simpelweg geen betere vorm van aandrijving dan een volledig elektrische. Die is namelijk soepel, efficiënt en ontzettend krachtig, en dat past perfect bij een merk als Audi.”

Mercedes’ researchbaas vindt synthetische brandstof geen haalbare optie

Enkel elektrisch vanaf 2033

De autobouwer kondigde onlangs aan vanaf 2026 enkel nog auto’s met een volledig elektrische aandrijflijn op de markt te brengen. Althans, dan gaat het om volledig nieuw ontwikkelde modellen. Auto’s die dan nog in productie zijn met een verbrandingsmotor of hybride aandrijflijn, zullen ook nog na 2026 van de band rollen. In 2033 zal de laatste Audi met verbrandingsmotor de productielijn verlaten. Vanaf dat moment is écht elke Audi volledig elektrisch.

Oliver Hoffmann

Het merk komt dus niet terug op die beslissing. Ook niet als synthetische brandstoffen tegen die tijd volledig CO2-neutraal, technisch en financieel haalbaar zijn. Binnen de Volkswagen Groep is Porsche wel hard bezig met de ontwikkeling van synthetische brandstoffen om de verbrandingsmotor in leven te houden. Voor Audi is het dus echter geen interessante ontwikkeling, zo laat Hoffmann weten. “Het zou wel mooi zijn als ons oude wagenpark, dus de auto’s die dan niet meer nieuw worden geproduceerd maar wel een verbrandingsmotor hebben, op die manier CO2-neutraal kunnen rondrijden”, aldus Hoffmann.

Audi Grandsphere

Audi toonde op de IAA van München een voorbode op nieuwe elektromobiliteit. Met de Grandsphere toonde het een luxe limousine die per 2025 boven de A8 in het gamma komt te staan. Het model blinkt vooral uit in autonome rij-eigenschappen, alsmede premium elektrotechniek. De Grandsphere is klaar voor Level 4 autonoom rijden. De basis wordt gevormd door het PPE-platform dat in samenwerking met Porsche is ontwikkeld. Laatstgenoemde komt binnenkort met een elektrische Macan op die basis. Audi stelt daarna een Q6 E-tron voor. De Grandsphere heeft vooralsnog een vermogen van 530 kW. Stroom wordt geleverd door een 120 kWh-batterij, goed voor een rijbereik van zo’n 750 kilometer.

Studiemodel Audi Grandsphere is levensvatbaar