Audi maakt ook Q8 een plug-in hybride
![Audi Q8 60 TFSI e quattro](https://img.autovisie.nl/images/WU9dpjyi5ZpqqzzkZnmALF33ZBY=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Faudiq8tfsie13.jpg)
Vorig jaar december kon je voor het eerst de vernieuwde Audi Q7 als PHEV bestellen. Nu voegt Audi ook de Q8 als plug-in hybride aan de verkooplijsten toe. De Q8 komt met dezelfde aandrijflijnen als de Q7, echter kun je door kleine modificaties met de stekker-Q8 net iets verder elektrisch rijden.
Het accupakket heeft een minimale upgrade gehad. Hij heeft 0,5 kWh meer capaciteit. Tegelijkertijd hebben de Audi-techneuten 40 kg aan gewicht weten te lozen. De batterij is lichter dan die in de Q7 TFSI e quattro, zoals de PHEV-versie officieel heet. Met een volle accu kun je met de basisversie Q8 55 TFSI zo’n vier kilometer verder komen dan met de Q7. Voor de Q8 60 TFSI is dat nog altijd twee kilometer verder, al is het verbruik altijd afhankelijk van de rechtervoet. Audi geeft aan dat de verbeterde accu ook voor de Q7 beschikbaar komt.
Aandrijving
Zowel de 55- als 60-variant van de Q8 TFSI e wordt geleverd met een 3.0 V6 benzinemotor, gekoppeld aan een elektromotor. Met tussenkomst van een achttraps automaat gaat de trekkracht naar de wielen.
Het systeemvermogen voor de 55 TFSI is net zoveel als in de Q7, 381 pk. In de Q8 60 TFSI biedt de motor 6 pk meer dan in de Q7 60 TFSI. Deze Q8 sprint van nul naar honderd in 5,4 seconden en beide varianten zijn begrensd op een snelheid van 240 km/h. Wanneer je alleen op de elektromotor rijdt ligt de topsnelheid op 135 km/h. Het maximale trekgewicht bedraagt 3,5 ton. Bij de Q7 is dit ‘slechts’ 2.800 kilogram, tenzij je voor de optionele adaptieve luchtvering kiest. Met deze optie mag ook de Q7 precies 3,5 ton trekken. De Q8 heeft standaard luchtvering.
![Audi Q8 60 TFSI e quattro](https://img.autovisie.nl/images/WmM7SWVwDy0cuOtWLOtB5W5eE_o=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Faudiq8tfsie14.jpg)
Het accupakket
Het accupakket is iets lichter en krachtiger, maar neemt wel ruimte weg in het interieur. Bij een normale Q8 heb je 605 liter aan bagageruimte, in de plug-in is dit 505 liter. Echter is deze concessie niet voor niets geweest, de Q8 is namelijk een stuk goedkoper geworden. De nieuwe Q8 55 TFSI e koop je al vanaf 93.640 euro, waar je voor het ‘niet-hybridemodel’ minimaal 123.270 euro betaalt. Met een gemiddeld verbruik (op papier) van 2,6-2,8l per 100 km, hoef je ook nog een minder vaak te tanken dan in de normale Q8 die een verbruik van 6,6l per 100 km heeft.
Lees ook:
Ook interessant
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Jaecoo J7 staat als Kia Sportage-concurrent in de coulissen
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Compacte occasion: Volkswagen biedt veel ruimte in kleine SUV
-
Deze occasion is stijlvol, betrouwbaar en inmiddels vrij betaalbaar
-
Nieuwe BMW M5 PHEV: amper bpm en dus een koopje met 727 pk
-
‘Nieuwe plug-in hybride van BYD heeft ruim 2.000 kilometer range’
-
Deze plug-in hybride komt elektrisch net zo ver als een EV
-
Cupra Leon en Formentor: nieuw design en meer elektrische range
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
Wegenbelasting 2025: zoveel kosten populairste plug-in hybrides
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”