Audi e-tron Sportback maakt zich op voor 2019
![Audi e-tron Sportback - Autovisie.nl](https://img.autovisie.nl/images/fagSmvisRTblBgg7fxj5nQDvGNc=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2FAudi-e-tron-Sportback-1-Autovisie.nl_.jpg)
Na de Q8 e-tron volgt Audi’s tweede elektromodel, de Audi e-tron Sportback. De naam zegt het al, dit wordt geen SUV, maar een hatchback.
e-tron Sportback
Zijn afmetingen komen behoorlijk overeen met die van de huidige Audi A7, al is hij wel elf centimeter hoger. Met 4,90 meter lang is de Audi e-tron Sportback iets korter, maar met 1,98 wel breder dan die forse hatchback. Door zijn afmetingen is er wel genoeg plaats voor een accupakket van 95 kWh. Daarmee komt de vierwielaangedreven e-tron Sportback in de NEDC-cyclus zo’n 500 kilometer ver. In de praktijk zal het minder zijn, maar reken toch op een range van zo’n 400 kilometer.
Drie elektromotoren
Een elektromotor voor de vooras en twee elektromotoren voor de achteras geven de auto een gecombineerd vermogen van 435 pk. Tijdelijk kan hij ook in een ‘Boost Mode’ en dan leveren de motoren samen 504 pk. Goed voor een sprint van 0-100 km/h in 4,5 tellen. Rijden moet hij ook heel behoorlijk gaan doen, want net als bij de meeste elektrische auto’s zit het accupakket zo laag mogelijk. In het geval van de Audi e-tron Sportback zit het onder de stoelen, precies tussen de assen. De gewichtsverdeling is met 52:48 ook behoorlijk goed voor een auto van dit formaat.
LED
De Audi e-tron Sportback mag dan elektrisch zijn, hij heeft nog altijd de bekende grille. Ook elektromotoren moeten volgens Audi immers gekoeld worden. Uiteraard heeft hij LED-verlichting, maar daar is wel wat leuks mee uitgehaald. Naast de lampen voor de dagrijverlichting zitten namelijk kleine spiegels, zodat er animaties gemaakt kunnen worden. Naast dat de auto je zo kan begroeten, kan hij ook communiceren met zijn omgeving. In de toekomst zul je dit waarschijnlijk vaker gaan zien, meer merken experimenteren al met uitgebreider communiceren met verlichting.
2019
In 2019 moet de productieversie van de e-tron Sportback op de markt komen. Denk de spatborden iets smaller, de velgen kleiner dan deze reusachtige 23 inch exemplaren en je komt al een heel eind in de buurt. Voordat dit model op de markt komt, lanceert Audi eerst nog de e-tron quattro.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?