‘Aston Martin AM-RB 001 in 10 tellen naar 320 km/h’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FAston-Martin-Red-Bull-AM-RB-001-e1477055091813.png)
Over futuristische Le Mans-racers gesproken (wat een bruggetje!), Aston Martin heeft wat feitjes over de AM-RB 001 wereldkundig gemaakt. Zo zou de hypercar met de ongelukkige naam in 10 seconden van stilstand naar 320 km/h gaan. Slik!
Indrukwekkend, maar het kan nog veel indrukwekkender. Aston Martin claimt dat de ongeveer 1000 pk sterke AM-RB 001 – die voortkomt uit een samenwerking met Red Bull – er 15 seconden over doet om van 0 naar 320 km/h op te trekken en weer af te remmen naar 0. We kunnen ons nauwelijks voorstellen wat dat met je ingewanden, je nekwervels en je gezicht doet.
Daarbij meldt ontwerper Adrian Newey in The Wall Street Journal dat de circuitversie van de AM-RB 001 meer dan 1800 kg aan downforce genereert, wat genoeg zou moeten zijn om in bochten 4 g te kunnen trekken. Ter vergelijking: een McLaren P1 GTR genereert maximaal 660 kg aan downforce en een Formule 1-auto krijgt ten hoogste zo’n 5 g aan krachten te verduren in bochten.
LEES OOK: EEN OLIESTOKER? IN EEN ASTON MARTIN?
De eerlijkheid gebied echter te zeggen dat alle genoemde cijfers volgens Aston Martin uit een computersimulatie komen. Hoe de echte AM-RB 001 (ze veranderen die naam toch wel, hè?) het doet, zien we begin 2019 als de supersporter der supersporters aan klanten wordt uitgeleverd. Er komen er 175, waarvan 150 voor op de weg (prijs: 2,75 miljoen euro) en 25 voor op het circuit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FAston-Martin-Red-Bull-AM-RB-001-Autovisie.nl-3-e1477055139518.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FAston-Martin-Red-Bull-AM-RB-001-Autovisie.nl-4-e1477055050692.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FAston-Martin-Red-Bull-AM-RB-001-Autovisie.nl-6-e1477055244731.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FAston-Martin-Red-Bull-AM-RB-001-Autovisie.nl-3-e1477055139518.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FAston-Martin-Red-Bull-AM-RB-001-Autovisie.nl-4-e1477055050692.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FAston-Martin-Red-Bull-AM-RB-001-Autovisie.nl-6-e1477055244731.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lynk & Co 02: goedkoper, zuiniger en ruimer dan Volvo EX30
-
Deze parkeerplaats in P.C. Hooftstraat kost meer dan nieuwe Ferrari
-
Voorkom een boete! Met deze banden mag je Italië niet in
-
Zelf racen in sportwagencup kan! Dit kost het
-
Tanken na de ‘klik’ van het vulpistool: de gevolgen voor jouw auto
-
Land Cruiser te duur? Spotgoedkope Suzuki is ook serieuze 4×4
-
Audi RS 3 vs. Toyota GR Yaris: Welke is leuker op de Nordschleife?
-
Nieuwe Subaru-airbag kan veel Nederlandse levens redden
-
Het indrukwekkende wagenpark van F1-coureur Lando Norris
-
Ford Puma Gen-E is een redelijke EV met één groot pluspunt
-
Volvo S90 is vernieuwd en blijft dus toch nog wat langer bestaan
-
Dit moet je volgens Audi-designer weten over nieuwe A6 Limousine