‘Aston Martin AM-RB 001 in 10 tellen naar 320 km/h’
![Aston Martin Red Bull AM-RB 001](https://img.autovisie.nl/images/EEoyqMJIoMdcx7gUZofGKLQdl0o=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FAston-Martin-Red-Bull-AM-RB-001-e1477055091813.png)
Over futuristische Le Mans-racers gesproken (wat een bruggetje!), Aston Martin heeft wat feitjes over de AM-RB 001 wereldkundig gemaakt. Zo zou de hypercar met de ongelukkige naam in 10 seconden van stilstand naar 320 km/h gaan. Slik!
Indrukwekkend, maar het kan nog veel indrukwekkender. Aston Martin claimt dat de ongeveer 1000 pk sterke AM-RB 001 – die voortkomt uit een samenwerking met Red Bull – er 15 seconden over doet om van 0 naar 320 km/h op te trekken en weer af te remmen naar 0. We kunnen ons nauwelijks voorstellen wat dat met je ingewanden, je nekwervels en je gezicht doet.
“AM-RB 001… Ze veranderen die naam toch wel, hè?
Daarbij meldt ontwerper Adrian Newey in The Wall Street Journal dat de circuitversie van de AM-RB 001 meer dan 1800 kg aan downforce genereert, wat genoeg zou moeten zijn om in bochten 4 g te kunnen trekken. Ter vergelijking: een McLaren P1 GTR genereert maximaal 660 kg aan downforce en een Formule 1-auto krijgt ten hoogste zo’n 5 g aan krachten te verduren in bochten.
LEES OOK: EEN OLIESTOKER? IN EEN ASTON MARTIN?
De eerlijkheid gebied echter te zeggen dat alle genoemde cijfers volgens Aston Martin uit een computersimulatie komen. Hoe de echte AM-RB 001 (ze veranderen die naam toch wel, hè?) het doet, zien we begin 2019 als de supersporter der supersporters aan klanten wordt uitgeleverd. Er komen er 175, waarvan 150 voor op de weg (prijs: 2,75 miljoen euro) en 25 voor op het circuit.
![Aston Martin Red Bull AM-RB 001 - Autovisie.nl - 3](https://img.autovisie.nl/images/r7Ad7YUbY25b6CTzv8ysyve64AI=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FAston-Martin-Red-Bull-AM-RB-001-Autovisie.nl-3-e1477055139518.jpg)
![Aston Martin Red Bull AM-RB 001 - Autovisie.nl - 4](https://img.autovisie.nl/images/yrQVCFEiOUXJKOHxUORH0ngVLRc=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FAston-Martin-Red-Bull-AM-RB-001-Autovisie.nl-4-e1477055050692.jpg)
![Aston Martin Red Bull AM-RB 001 - Autovisie.nl - 6](https://img.autovisie.nl/images/-yFvBYEKrldeKfdg_CzMmu1l5D4=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FAston-Martin-Red-Bull-AM-RB-001-Autovisie.nl-6-e1477055244731.jpg)
![Aston Martin Red Bull AM-RB 001 - Autovisie.nl - 3](https://img.autovisie.nl/images/r7Ad7YUbY25b6CTzv8ysyve64AI=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FAston-Martin-Red-Bull-AM-RB-001-Autovisie.nl-3-e1477055139518.jpg)
![Aston Martin Red Bull AM-RB 001 - Autovisie.nl - 4](https://img.autovisie.nl/images/yrQVCFEiOUXJKOHxUORH0ngVLRc=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FAston-Martin-Red-Bull-AM-RB-001-Autovisie.nl-4-e1477055050692.jpg)
![Aston Martin Red Bull AM-RB 001 - Autovisie.nl - 6](https://img.autovisie.nl/images/-yFvBYEKrldeKfdg_CzMmu1l5D4=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FAston-Martin-Red-Bull-AM-RB-001-Autovisie.nl-6-e1477055244731.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?