Daar is hij weer, de Arash AF10. De eerste auto van de Britse supercarbouwer Arash heeft een flinke update achter de rug. Dit keer blijft het echter niet alleen bij een LS7 V8 uit een Corvette, de AF10 krijgt ook elektropower.

AF10 Front ViewAF10 Front View


Waar de originele AF10 het schopte tot ruim 550 pk, krijgt de nieuwe versie maximaal 2080 pk. Dat is geen fout, hij krijgt echt ruim tweeduizend pk. Een supercharged 6,2 liter V8 (weer van General Motors) drijft de achterwielen aan via een handgeschakelde of gerobotiseerde zesversnellingsbak. Het blok krijgt ongeveer 900 pk en 1.200 Nm. Daarnaast krijgt de AF10 vier elektromotoren. Twee op de vooras en twee op de achteras. Gezamenlijk leveren ze 1.080 pk en ook 1.080 Nm. Volgens Arash komt het systeemvermogen zo op 2.080 pk.

Carbon

Net als bij de eerste AF10 bestaat de nieuwe versie voor een groot deel uit carbon, wat het gewicht relatief laag moet houden. Sprinten naar 100 km/h gaat volgens Arash in 2,8 tellen en de topsnelheid moet boven de 350 km/h komen te liggen. Volledig elektrisch rijden is ook mogelijk, al wordt er nog geen range opgegeven, al levert de Lithioum-Ion accu wel 32 kWh, wat vele malen meer is dan McLaren levert in de P1 (4,7 kWh) of Ferrari in de LaFerrari (2,3 kWh).

Arash

Arash de 1,5 miljoen euro kostende supercar mee naar de Autosalon van Genève. Het merk presenteert daarnaast ook de AF8 Cassini, een verbeterde - en snellere - versie van de AF8.