Alfa Romeo krijgt zescilinder terug
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FV6-Strap.jpg)
Alfisti zullen even ‘een momentje’ hebben als ze de kop hierboven lezen. Want acht jaar na het verscheiden van de roemruchte Busso-V6, gaat Alfa Romeo weer aan de zescilinder.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Falfa_romeo_156_gta_5.jpeg)
Niet de motor die in 1979 debuteerde weliswaar, maar een door Ferrari ontwikkelde zespitter die vermoedelijk overeenkomsten vertoont met die van de huidige Maserati Quattroporte en Ghibli. De meest krachtige variant wordt naar verluidt een dubbel geblazen V6 met 480 pk, die in aankomende GTA-modellen geleverd gaat worden. De nieuwe zescilinder debuteert in de opvolger van de 159, die in juni wordt voorgesteld.
Zo’n status als zijn voorganger zal de krachtbron waarschijnlijk nooit krijgen, want die heeft door de decennia heen een aantal niet te versmaden Alfa Romeo’s aangedreven. Hij was er in diverse maten tussen 2,0 liter en 3,2 liter, met 12 kleppen of 24 en vermogens tussen de 132 en 250 pk. En laten we niet vergeten dat ook merkvreemde auto’s de ‘sei cilindri’ uit Turijn in het vooronder hebben gehad. Hieronder een paar van de smakelijkste Alfa’s en niet-Alfa’s met een Busso onder de kap.
Alfa Romeo 90
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Falfa_romeo_90_2.5_iniezione_campione_1.jpg)
Alfa Romeo GTV6
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Falfa_romeo_gtv_6_2.5_1.jpg)
Alfa Romeo 75 3.0 V6
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Falfa_romeo_75_v6_3.0_quadrifoglio_verde_2.jpg)
Alfa Romeo SZ
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Falfa_romeo_s.z._12-e1428595252597.jpg)
Alfa Romeo Spider
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Falfa_romeo_spider_13.jpg)
Alfa Romeo 147 GTA
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Falfa_romeo_147_gta_32.jpg)
Rayton Fissore Magnum
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Frayton_fissore_magnum_2.5_v6.jpeg)
Lancia Thema
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Flancia_thema_station_wagon_13a.jpg)
Gillet Vertigo
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Fgillet_vertigo_5_3.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt