Aftellen: Mercedes-AMG SL 63 is er klaar voor
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2FMERCEDES-AMG_SL.jpg)
Pak de agenda er maar bij en zet een grote cirkel om 28 oktober. Op die donderdag trekt Mercedes-Benz het doek van de fonkelnieuwe SL. De fabrikant heeft in de afgelopen weken de open 2+2 al aan een select groepje laten zien.
Tijdens de onthulling gaat Mercedes-AMG, dat binnen het concern verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de cabriolet is, alle details prijsgeven. De fabrikant laat dan ook de auto voor de eerste maal aan de wereld zien. Bezoekers aan de Zoute GP anderhalve week geleden werden door de autofabrikant al in de gelegenheid gesteld de nieuwe SL te aanschouwen. In de mini-autoshow Prado had de Benelux-importeur een grote zwarte box neergezet. Voor wie zich afvroeg wat dat nu precies moest voorstellen, daar stond een van de eerste preproductiemodellen van de nieuwe SL in.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2F21C0399_011.jpg)
De box was voor iedereen toegankelijk, na het teken van een geheimhoudingsverklaring. Vanuit Duitsland werd de auto vergezeld van vijf bewakers, die de cabriolet van woensdagavond tot zondagnacht bewaakten. Bezoekers aan de zwarte box moesten ook aan hen alle telefoons en fototoestellen inleveren om de auto te mogen zien. En als er geen liefhebber bij de SL was, werd de deur tot de displayruimte afgesloten.
Debuut als 63
De versie in de ruimte was een SL 63, want dat is de motorisering waarmee de Duitsers aftrappen. Autovisie onthulde de motorversie al eerder, nadat het informatie ontving over het aanstaande schaalmodel dat Mercedes direct na de onthulling uitlevert. De miniatuuruitgave is een 63. Een 500 en dergelijke staan niet op de agenda. De verantwoordelijkheid voor het project ligt in handen van Mercedes-AMG en dat betekent dat de open 2+2 er alleen als 43, 53 en 63, namen die voor de SL zijn gedeponeerd, komt. Mercedes-Benz neemt de bouw van de auto voor zijn rekening, waarvoor de bekende SL-geboortegrond van Bremen is gekozen. Daar wordt het MSA-platform (Modular Sport Architecture), bestaande uit een uit aluminium en magnesium opgetrokken spaceframe met composietcomponenten, opgebouwd. De SL krijgt sinds enkele generatie weer een softtop, zoals Autovisie al jaren geleden wereldkundig maakte.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2FMERCEDES-AMG_SL.jpg)
Super Leicht
Met de komst van de nieuwe generatie SL valt voor verschillende andere modellen het doek. Mercedes geeft geen vervolg aan de GT Roadster en ook de klanten van de S-Klasse Cabriolet moeten voortaan door de SL worden opgevangen. De Super Leicht, want daar staan de letters SL voor, wordt komend voorjaar leverbaar.
Stamboom SL
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland