De Aston Martin DB10 uit de James Bond-film Spectre bracht deze week 3,4 miljoen euro op en dat was nog geen record. Eerder deed een DB5 al twee ton meer. Indrukwekkende getallen, maar er is nog een veel spannender verhaal over de Astons van Bond.

Dit exemplaar bracht nog net 260.000 euro meer op dan de DB11. Foto: RMSothebysDit exemplaar bracht nog net 260.000 euro meer op dan de DB11. Foto: RMSothebys


Om precies te zijn dat van de meest prominente Bond DB5. De daadwerkelijke auto die zijn debuut maakte in Goldfinger is zoek. En dat gebeurde onder verdachte omstandigheden.

De auto was het trotse bezit van de Amerikaan Anthony Pugliese de derde. Een bijzondere figuur die unieke stukken uit de filmgeschiedenis kocht. In zijn collectie bevond zich ook een originele zweep van Indiana Jones, de dodelijke hoed van Bond-schurk Oddjob uit eveneens Goldfinger en verschillende wandelstokken van Charlie Chaplin.

De enige echte

Projectontwikkelaar Pugliese kocht de DB5 in 1985 voor 250.000 dollar van ene Richard Losee. Die had er op zijn beurt veel geld en tijd voor over om juist zijn Aston Martin te laten aanmerken als de auto uit de film. Er werden voor de productie in totaal vier DB5’s omgebouwd tot geheim agent-mobielen. In eerste instantie eentje als stuntdubbel en later vlak voor de première nog twee als promotiemiddelen. Een van die laatste twee exacte replica's staat overigens tegenwoordig in het Louwman Museum.  Na een lange juridische strijd tussen eigenaren die allemaal claimden de echte te hebben, bevestigde Aston Martin aan de hand van het chassisnummer dat de auto van Losee de enige echte was.

"De wagen verdween zonder een spoor achter te laten"

Verdwijning

In 1997 werd die sportauto wereldnieuws toen de wagen zonder een spoor achter te laten verdween uit de hangar waar zijn eigenaar hem had gestald. De diefstal stelde de politie van Boca Raton (Florida) voor een raadsel. Het alarm was niet afgegaan. Waarschijnlijk omdat dit onklaar was gemaakt waardoor de dieven tijd zat hadden om de auto mee te nemen.

Verzekeringsfraude

Uit het onderzoek bleek dat er op de bewuste dag geen auto’s per vliegtuig waren afgevoerd. Ook ging de recherche geruchten na over mogelijk dumpen in de zee waardoor Pugliese verzekeringspremies had kunnen opstrijken. Dat zou een financieel aantrekkelijke praktijk zijn geweest want op het moment van verdwijnen was de Aston Martin al vier miljoen dollar waard. Geen tip leidde naar de auto of de oplossing van het mysterie. Tot de dag van vandaag is de Goldfinger DB5 zoek.

Wat de zaak er extra spannend op maakt, is dat Anthony Pugliese in recente tijden de reputatie waar maakte die hij twintig jaar terug al toebedeeld kreeg. Eind vorig jaar sloot de Amerikaan een deal met justitie in een langlopende fraudezaak waarmee tot een half jaar cel werd veroordeeld. Helaas is de oplossing van het Aston Martin-mysterie daar niet dichterbij door gekomen.