Donald Trump voert momenteel een zware strijd tegen de staat Californië als het gaat om emissieregels voor nieuwe auto's. General Motors, Toyota en Fiat Chrysler Automobiles kiezen daarbij de kant van de Amerikaanse president.

President Trump Meets With Key Automobile Industry Leaders


Verschillende autofabrikanten, waaronder Volkswagen, Honda en Ford, sloten eerder dit jaar een overeenkomst met de staat Californië om de uitstoot van nieuwe auto's te beperken. Dat tot ongenoegen van Trump, die zijn bevolking graag in slurpende V8's laat rijden. Dat is volgens hem niet zo vervuilend en goed voor de staatskas. De president liet niet de overeenkomst tussen Californië en de autofabrikanten ongeldig verklaren, maar probeerde het recht op het instellen van eigen wetgeving aangaande het milieu en broeikasgassen in te trekken. Toyota, General Motors en Fiat Chrysler Automobiles hebben zich nu aangesloten bij zijn kamp.

Aanvraag

Dat meldt Reuters naar aanleiding van een aanvraag die de fabrikanten en de National Automobile Dealers Association deden bij de United States Court of Appeals. In die aanvraag steunen zij de Amerikaanse staat en zetten zij zich dus ook af tegen de invoering van individuele emissieregels voor verschillende staten.

Het argument van de autofabrikanten hiervoor is eigenlijk heel logisch. Wanneer staten inderdaad eigen emissieregels kunnen opleggen, zorgt dat voor een hoop onzekerheid bij autofabrikanten. GM, FCA en Toyota willen dus dat er één landelijk beleid op het gebied van uitstoot en emissies is. Dat moet bepaald worden door de overheid, niet door afzonderlijke staten.

Obama

Vanuit het Obama-tijdperk was afgesproken dat de verbruiksnorm voor voertuigen stapsgewijs zou oplopen tot een minimum van 21 kilometer per liter brandstof in 2026. De regels in de overeenkomst van Californië en de betrokken autofabrikanten zitten daar iets onder. De regering van Trump denkt aan een norm van ongeveer 16 kilometer per liter.

John Bozzella, president van Global Automakers (een groep die grote buitenlandse autofabrikanten in Amerika vertegenwoordigd), zegt dat de drie autofabrikanten die zich achter Trump scharen eigenlijk geen andere keus hadden. "De overheid bepaalt al veertig jaar de regulering van uitstoot van auto's. Maar dat betekent natuurlijk niet dat dat altijd zo hoeft te zijn, en dus kunnen we echt nog wel tot een goede overeenkomst komen", zegt hij. Autofabrikanten hopen volgens hem immers ook op 'een middenweg' tussen de regering van Trump en die van Californië. Bozzella noemde daarbij nog geen exacte getallen, maar liet wel weten dat verbruiks- en emissienormen per jaar langzaam strenger moeten worden.