10 bijzondere ‘productie-weetjes’ over de Bugatti Chiron
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F02%2Fmri02vyqfbv7epoiwxp7.jpg)
De Bugatti Chiron debuteerde vorig jaar in Genève, maar zal dit jaar voor het eerst echt in actie te bewonderen zijn. We zetten tien bijzondere wetenswaardigheden over dé nieuwe hypercar op een rij.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F02%2Fsuzqtafgyjeyh0hz4c1x.jpg)
Bugatti Chiron
- De fabriek in Molsheim heeft een oppervlakte van meer dan duizend vierkante meter. De vloer is bovendien gemaakt van een middel dat voorkomt dat elektriciteit geleid kan worden.
- Er zijn geen robots in de fabriek, maar twaalf ‘werkstations’ waar medewerkers in de weer zijn als een Formule 1-team.
- Een Bugatti Chiron bestaat uit 1.800 verschillende onderdelen die geassembleerd worden.
- Alleen al de 8.0-liter W16 die de auto met 1.500 pk aandrijft weegt 628 kilogram – hetzelfde als de 300 pk minder sterke krachtbron in z’n voorganger, de Bugatti Veyron. De gehele auto tikt 1.995 kilogram aan op de weegschaal.
- Om al dat vermogen te kunnen testen, heeft Bugatti een aparte rollenbank laten bouwen die meer vermogen aankan dan welke andere ook. Tijdens zo’n test wordt bovendien elektriciteit opgewekt, die weer wordt gebruikt door de faciliteit.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F02%2Fvkflcqfrrjzxp0ocoeat.jpg)
Kleuren
- Er zijn 23 verschillende kleuren voor de bovenlaag van de carrosserie te kiezen, evenals acht koolstofvarianten. Afhankelijk van de voorkeur worden maximaal acht lagen aangebracht – met de hand!
- Voor het interieur zijn 31 verschillende kleuren leder beschikbaar en acht kleuren alcantara. Ook zijn er dertig stikmogelijkheden, achttien soorten tapijt en elf kleuren veiligheidsgordels.
- Het bouwen en afleveren van een Bugatti Chiron kost maar liefst zes maanden. Per jaar worden er slechts zeventig gebouwd.
- Er werken twintig mensen aan één auto. Daarnaast zijn er zeventien logistieke medewerkers en vijftien specialisten om de kwaliteit te waarborgen.
- Om de waterdichtheid van de auto te testen, wordt de Bugatti Chiron dertig minuten in een regenkamer gezet.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F02%2Fdzwytedekooujp1nmmx5.jpg)
Lees ook:
- Spoedig beslissing over toekomst Bugatti
- Bugatti is begonnen met ontwikkeling Centodieci
- Roze Bugatti Chiron Sport is een peperduur valentijnscadeau
- De meest waardevolle kerstmarkt staat dit jaar in Molsheim
Reageer op artikel:
10 bijzondere ‘productie-weetjes’ over de Bugatti Chiron
Ook interessant
-
Hoofdstuk 2: dit is de Porsche Taycan Cross Turismo
-
Nog geen theorie-examen, maar rij-examens mogen weer
-
Volkswagen ID.4 past zich aan het Nederlandse bijtellingsklimaat aan
-
Opvolger Volvo XC90 komt in twee varianten
-
Darc Mono: voor als je echt óveral wilt kamperen
-
Toyota zegt A en komt toch met stadsauto
-
Duik in de prijslijst: Hoe duur kan een Porsche 911 GT3 zijn?
-
Rimac: geruchten overname door Porsche kloppen niet
-
Renault Trafic komt niet door Australische crashtest
-
Volvo lanceert vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s
-
XC40 krijgt een coupé-broer, de Volvo C40
-
Weer een flitsende Hyundai: dit is de nieuwe Bayon