Autovisie
Autovisie Koopwijzer 20 dec 2020

Koopwijzer: occasion Nissan 370Z (2009-2020)

De Nissan 370Z is een moderne interpretatie van het klassieke Z-car concept. Waar moet je op letten als je een occasion gaat kopen?

Sinds de lancering van de Datsun 240Z (Fairlady) in 1969 staan de Z-cars bekend om hun combinatie van stuurpret, goede prestaties en bereikbare prijzen. De Nissan 350Z geeft de modelreeks een frisse impuls dankzij scherpe rijeigenschappen, geraffineerde vormgeving en een gunstig prijskaartje. De nieuwe 370Z komt in 2008 op de markt en onderscheidt zich van zijn voorganger met een agressievere vormgeving, een sterkere motor en meer verfijning.

Carrosserie

Van buiten ziet de 370Z er uit als een 350Z die de nodige uurtjes in de sportschool heeft doorgebracht. De vormgeving is krachtiger en uitbundiger, met brede heupen en opvallende haakvormige koplampen en achterlichten. In het najaar van 2008 verschijnt als eerste de Coupé, een jaar gevolgd door de wulps gevormde Roadster met elektrisch bedienbare softtop. Eind 2012 volgt een een bescheiden facelift met een aangepaste voorbumper inclusief verticale ledverlichting. De 370Z Nismo heeft een woest uitziend spoilerpakket met een forse splitter, een diffusor, rode kleuraccenten en twee polsdikke uitlaatpijpen. Later krijgt de snelste 370Z een subtielere tooi die hem beter past. Naast oude schade en steenslag is het kapmechanisme van de Roadster een aandachtspunt bij aankoop. Controleer of het kapmechanisme soepel werkt en of het kapmateriaal vrij is van vlekken en slijtage.

Wielophanging

De ‘Z’ heeft een onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen en een multi-link achteras. Het gebruik van lichtgewicht aluminium onderdelen verlaagt het onafgeveerde gewicht. Net als voorheen staat rijplezier voorop en het kost weinig moeite om de achterkant ‘om’ te zetten. De rijeigenschappen zijn sportief, maar het weggedrag is niet altijd consistent, zoals Autovisie ontdekte tijdens een vergelijkingstest in 2009. Met name op slecht wegdek kunnen het onderstel en de besturing wat rafelig worden. Het basismodel staat op 18-inch wielen, de Pack heeft 19-inch lichtmetalen wielen. De Nismo staat op lichtgewicht 19-inch wielen en heeft een nog betere wegligging dankzij een sportonderstel en een standaard sperdifferentieel.

Motor

Onder de motorkap monteert Nissan een atmosferische 3.7 V6 (328 pk/366 Nm) met kettingaangedreven nokkenassen, variabele kleptiming, variabele kleplichthoogte en vier kleppen per cilinder. De kritiek op het relatief bescheiden toerenbereik van de 350Z is ter harte genomen, want het vermogen van de zescilinder piekt bij 7000 min-1. Een krachtigere Nismo-versie met 344 pk/371 Nm verschijnt in 2013. Afhankelijk van de uitvoering en de gekozen transmissie haalt de 370Z een begrensde topsnelheid van 250 km/h, de standaardacceleratie neemt 5,2 tot 5,6 seconden in beslag. De V6 is niet erg zuinig, maar heeft een betrouwbare reputatie en bij normaal gebruik komen problemen niet of nauwelijks voor.

Transmissie

De 370Z heeft achterwielaandrijving en een koolstofvezelversterkte aandrijfas. Er is keuze tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak en een zeventrapsautomaat met koppelomvormer en schakelflippers aan het stuur. Een leuke optie op de handbak is Synchro-Rev Control dat tijdens het schakelen automatisch tussengas geeft en het motortoerental synchroniseert. De zeventrapsautomaat schakelt snel en soepel, maar maakt van de 370Z meer een ontspannen GT. Voor het echte sportautogevoel is de handbak een betere keuze. Controleer bij handgeschakelde modellen of de bak haakvrij schakelt en of de koppeling soepel aangrijpt. De koppeling en het tweemassavliegwiel kunnen slijten door onoordeelkundig gebruik of mechanische mishandeling. Nieuwe onderdelen zijn stevig geprijsd.

Interieur

Een lage zitpositie met uitzicht over een lange motorkap is een vast onderdeel van de Z-traditie. De bestuurder en passagier worden opnieuw omringd door donker kunststof, maar de materialen en de afwerking zijn merkbaar hoogwaardiger dan voorheen. Boven het centrale beeldscherm zijn zoals altijd drie analoge metertjes gemonteerd. Het instrumentencluster met grote centrale toerenteller beweegt met het verstelbare stuur mee. De sportstoelen zijn bekleed met stof, stof/leer of leer. De Nismo heeft Recaro-sportstoelen, een Nismo-sportstuur en leer/alcantara bekleding. De geluidsisolatie van de eerste bouwjaren is matig en er is vooral veel afrolgeluid hoorbaar. Sinds de facelift is de geluiddemping beter in orde. Een controlepunt bij een gebruikte Z is het stuurslot. Dit onderdeel kan haperen, dus controleer of het werkt zoals het moet.

Welke moet je hebben?

Standaard heeft de 370Z onder meer 18-inch lichtmetalen wielen, xenon koplampen, een start/stop-knop, airconditioning en sportstoelen. Veel kopers bestelden het Pack-pakket met 19-inch Rays-wielen, cruise control, Bose Audio en Synchro-Rev Control in combinatie met de handgeschakelde transmissie. Het Nismo-topmodel trakteert vooral op visueel geweld dankzij een speciale bodykit, 19-inch Nismo-wielen, een sportonderstel, een sportuitlaat, Recaro-sportstoelen en een sportstuur die zijn bekleed met leer en alcantara. Verder zijn wereldwijd diverse gelimiteerde oplages verkocht, waaronder de Black Edition, de GT Edition en de 40th Anniversary, met speciale lak, rood leer en een achterspoiler.

Moet dit hem worden?

De Nissan 370Z is een waardig opvolger van de eerdere Z-modellen. Ten opzichte van de 350Z biedt hij een aantal tastbare verbeteringen, vooral op het gebied van afwerking, kwaliteitsbeleving en verfijning. Ook als het gaat om stuurplezier en beleving heeft de Z veel te bieden. Hij is weliswaar minder verfijnd dan de Europese concurrentie, maar pareert dat met degelijke techniek en Japanse betrouwbaarheid.

Helaas is de 370Z in zekere zin het slachtoffer van zijn conventionele atmosferische motor, want door de relatief hoge uitstoot zijn de nieuwprijzen gestegen van 55-60 mille in 2009 tot 95-98 mille nu, en daarmee valt het model niet langer in de categorie ‘betaalbare sportauto’. Gelukkig zijn de occasionprijzen gunstiger, maar ook daar moet de Z concurreren met niet te versmaden modellen van Audi, BMW en Porsche. In dit gezelschap is de 370Z geen voor de hand liggende keuze, maar als je op zoek bent naar een speelse en een betrouwbare sportauto, dan is de Nissan een eigenwijs alternatief.

Tijdlijn

najaar 2008 – introductie Nissan 370Z, 40th Anniversary
najaar 2009 – introductie Nissan 370Z Roadster
2010 – Black Edition
2011 – GT Edition
2012 – kleine facelift
2013 – Nismo
2014 – facelift

Nissan 370Z

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set vanaf € 92,80
Remschijven voor, per set vanaf € 190,62
Koni Sport schokdemper (vooras), per stuk vanaf € 295,36
Exedy Stage 1 sportkoppeling, vanaf € 499,00
Akrapovič Evolution uitlaatdemper, vanaf € 1169,–
Bridgestone Potenza RE 050 A, 245/40 R19, vanaf € 161,60

Prijzen gelden voor een handgeschakelde Nissan 370Z van 2011 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 350,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 450,–

Het onderhoudsinterval is 15.000 km/1 jaar.

KOPEN
+ Traditionele sportauto
+ Speelse rijeigenschappen
+ Betrouwbare techniek
+ Betaalbaar

NIET KOPEN
– Onderstel mist wat finesse
– Standaard uitlaatsysteem klinkt erg braaf

Denk ook eens aan een…

Audi TT RS (2008-2014)
Een adaptief onderstel, vierwielaandrijving en een vijfcilinder turbomotor met 340 pk veranderen de TT in een serieus te nemen sportauto. De RS Plus heeft 360 pk en haalt 280 km/h. 35.000-40.000 euro

Porsche Cayman S/R (2005-2012)
Dankzij de toevoeging van een 3.4-liter zescilinder boxermotor doet de Cayman S nauwelijks onder voor een 911 Carrera. De zeldzame R-versie is lichter en nog sneller. 25.000-72.000 euro