Koopwijzer: occasion Nissan Leaf (2011-2018)
‘Jong en rijp’ schreef Autovisie in 2011 over de Nissan Leaf. Gebruikt mag de kwalificatie ‘probleemloos’ aan dit rijtje worden toegevoegd.
Eerst een afkorting bedenken en daar vervolgens passende woorden bij zoeken: Nissan doet het gewoon. De modelnaam ‘Leaf’ staat volgens het merk voor ‘Leading Environmentally friendly Affordable Family Car’. De eerste op grote schaal geproduceerde elektrische gezinsauto wordt in Europa uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’. Zeven jaar later is de vijfzits elektropionier gebruikt te koop vanaf 11.000 euro.
Carrosserie
De vormgeving van de Nissan Leaf valt in de categorie ‘vorm volgt functie’. Nissan omschrijft het design als ‘smart fluidity’ wat staat voor een lage luchtweerstand en zo min mogelijk windgeruis. Zelfs ogenschijnlijk kleine details hebben een belangrijke functie, zoals energiezuinige led-koplampen met opstaande randjes die de luchtgeleiding verbeteren en windgeruis rondom de buitenspiegels voorkomen. De lage neus, glooiende daklijn, vlakke bodemplaat en diffusorachterbumper zorgen voor een cW-waarde van 0,29. Het faceliftmodel van 2013 heeft een aerodynamisch geoptimaliseerde neus en profiteert van een aantal gewichtsbesparende en actieradiusvergrotende maatregelen. Controleer bij een gebruikte Leaf of de ‘laadklep’ in de voorbumper soepel opent en sluit; deze blijft weleens haken. Het optionele zonnepaneel in de achterspoiler genereert energie voor het 12V-boordsysteem en is meer gimmick dan noodzaak.
Interieur
Het Leaf-interieur verschilt nauwelijks van een normale middenklasser. De geluidisolatie is goed, de stoelen zijn comfortabel en er is plek voor vier tot vijf personen. Het tweedelige instrumentarium informeert over het actuele stroomgebruik, de laadtoestand en de temperatuur van het accupakket. Het bovenste deel toont de snelheid en beloont een zuinige rijstijl met een groeiend virtueel boompje. Een 7-inch kleurentouchscreen bedient de infotainment- en navigatiefuncties. Via de NissanConnect EV-app is het mogelijk om voertuigfuncties met een smartphone op afstand uit te lezen en de verwarming te bedienen. In plaats van een transmissiehendel monteert Nissan een soort trackball voor het selecteren van de rijmodi (Drive, Eco, Reverse en Park). De bagageruimte meet 330 tot 720 liter. Het in Engeland gebouwde faceliftmodel, introductie 2013, heeft een 40 liter grotere bagageruimte, donkere bekleding en een efficiënter warmtepompverwarmingssysteem.
Motor/transmissie
Zelfs de meest verfijnde verbrandingsmotor kan niet tippen aan de trillingvrije en fluisterstille draai-eigenschappen van de 109 pk/280 Nm elektromotor van de Nissan Leaf. Van een ouderwetse koppelkromme is geen sprake: het riante draaimoment is beschikbaar zodra de bestuurder het elektropedaal intrapt. De elektromotor vormt een geheel met de laadeenheid, de inverter en de eindreductie die de rol van de klassieke transmissie overneemt.
Accupakket
Het lithium-ion accupakket bestaat uit 48 modules van vier cellen en heeft een capaciteit van 24 kWh. Opladen via een thuisstopcontact duurt zeven tot acht uur, een snellader kan de accu in een half uur tot 80 procent vullen. Volgens de officiële verbruikscijfers is de actieradius 160 kilometer, het werkelijke bereik is afhankelijk van de buitentemperatuur, de temperatuur van het accupakket en de gebruiksomstandigheden en ligt gemiddeld tussen 80 en 120 kilometer. Het faceliftmodel (2013) is leverbaar met een 6,6 kW snellader. Eind 2015 verschijnt een 30 kWh accupakket met een officiële actieradius van 250 kilometer waarvan netto 140 tot 200 kilometer overblijft. Het accupakket verliest door veroudering geleidelijk capaciteit. Het instrumentarium toont met twaalf blokjes hoeveel er van de oorspronkelijke capaciteit resteert. Het accupakket uitlezen kan via de dealer of met de LeafSpy Pro smartphone-app met obd-dongel. De fabrieksgarantie op de accu is 160.000 kilometer/8 jaar. Controleer of alle laadkabels aanwezig en onbeschadigd zijn.
Wielophanging
De Leaf heeft onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke torsie-achteras, snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging en rondom schijfremmen met remenergieterugwinning. Door de remenergieregeneratie slijten de remmen langzamer dan bij een traditionele auto; door het grote draaimoment van de elektromotor kunnen de banden juist sneller slijten. Bij de keuze voor vervangend rubber is het verstandig om te letten op een goede balans tussen een lage rolweerstand en een laag afrolgeluid.
Welke moet ik hebben
De resterende accucapaciteit, de resterende fabrieksgarantie en de uitvoering zijn de meest relevante aankoopcriteria voor een gebruikte Nissan Leaf. De keuze voor accucapaciteit (24 of 30 kWh) en uitvoering (Base, vanaf de facelift Visia, Acenta en Tekna) is voornamelijk budget-gebonden. Heb je voldoende aan een praktijkrange van 80 tot 100 kilometer dan koop je vanaf 11 tot 12 mille een vroege Leaf Base met 85 tot 90 procent restcapaciteit. Tussen 12 en 20 mille bestaat het aanbod uit jongere auto’s met meer luxe en een hogere kilometerstand en oudere auto’s met minder luxe en een lagere kilometerstand – met de kanttekening dat de kilometerstand bij een elektrische auto niet alles zegt over de conditie van het accupakket en de overige techniek. De voordeligste 30 kWh-uitvoeringen beginnen bij 25 mille. Of 6 kWh extra accucapaciteit deze meerprijs rechtvaardigt, is een persoonlijke afweging en sterk afhankelijk van het gebruiksdoel.
Moet dit hem worden?
Als occasion laat de eerste elektrische gezinsauto van Nissan een positieve indruk achter. De rijeigenschappen zijn volwassen, de betrouwbaarheid is voorbeeldig en angst voor snelle accuslijtage is evenmin aan de orde. In de praktijk gaat er bitter weinig aan de elektrische hatchback stuk, de onderhoudskosten zijn laag, de wegenbelasting kost (nu nog) niets en als je het accupakket met zonne-energie oplaadt, rijd je schoon en goedkoop. Door de beperkte actieradius is het wel een beetje pionieren als je grotere afstanden wilt overbruggen, maar bedenk dat Bertha Benz dat ook deed toen ze tijdens haar eerste autorit van apotheek naar apotheek moest rijden om ‘benzine’ te kopen. Voor de prijs van een gebruikte Leaf zijn volop praktischere, snellere en spannendere auto’s met een verbrandingsmotor te koop. Als je graag hoort waar de tankinhoud blijft, meer kilometers aan een stuk rijdt dan een Nissan Leaf aankan of esthetische bezwaren tegen het model hebt, dan blijft benzine, diesel of lpg een betere keuze. Vind je elektrisch rijden interessant, of ben je klaar met de reparatie- en revisiekosten van conventioneel aangedreven occasions, dan ben je rijp voor een proefrit met een gebruikte Leaf.
Tijdlijn
2010 – introductie Nissan Leaf (VS/Japan)
2011 – introductie Nissan Leaf (Europa)
2012 – Auto van het Jaar
2013 – facelift, nieuwe snellader, nieuwe uitrustingsniveaus, Europese productie verhuist van Japan naar Sunderland, Leaf Nismo (concept)
2015 – toevoeging 30 kWh accupakket
2017 – introductie tweede generatie Nissan Leaf
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set € 23,60
Remschijven voor, per set € 89,54
Schokdemper voor, per stuk € 86,37
Onderste draagarm vooras, vanaf € 48,41
Goodyear EfficientGrip, 215/50 R17, per stuk vanaf € 110,60
Prijzen zijn inclusief btw en exclusief montage en gelden voor een Nissan LEAF uit 2011.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf xxx,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf xxx,-
Het onderhoudsinterval is 30.000 kilometer of 1 jaar.
Beschikbaarheid op de markt: goed-uitstekend
waar voor geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: uitstekend
Beschikbaarheid onderdelen: goed-uitstekend
Kopen
+ Interessante techniek
+ Stil en comfortabel
+ Betrouwbare aandrijflijn
+ Gunstige gebruikskosten
Niet kopen
– Wisselende actieradius
– Smaakgevoelige vormgeving
Punten van aandacht voor aankoop
– Controleer bij een gebruikte Leaf of de ‘laadklep’ in de voorbumper soepel opent en sluit; deze blijft weleens haken.
– Controleer of alle laadkabels aanwezig en onbeschadigd zijn.
– Het accupakket verliest door veroudering geleidelijk capaciteit.
– De kilometerstand bij een elektrische auto zegt niet alles over de conditie van het accupakket en de overige techniek.
Denk ook eens aan een:
Renault Zoe (2013-heden)
Het Franse neefje van de Leaf heeft een hogere aaibaarheidsfactor en aanzienlijk minder binnenruimte. De 22 kWh sterke versie krijgt in 2017 gezelschap van een 41 kWh-versie met (Q90) of zonder (R90) snellader. 8000-34.000 euro
Kia Soul EV (2016-heden)
De tweede generatie van Kia’s crossover is een excentriek gelijnde elektrische auto. Na de 27 kWh-versie volgt in 2017 een 30 kWh-uitvoering met een NEDC-bereik van 250 kilometer. 24.000-35.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: Tesla Model 3 – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Mag je zomaar je auto wrappen of spuiten in een andere kleur?
-
Wie is schuld bij aanrijding op gecombineerde in- en uitvoegstrook?
-
Wat is de meldcode van jouw auto en waar kun je hem vinden?
-
Oordopjes of koptelefoon dragen in de auto: mag dat eigenlijk wel?
-
Mag je doorrijden bij groen verkeerslicht en een vol kruispunt?
-
Auto stationair laten draaien: in deze buurlanden krijg je een flinke boete
-
Kruising met onverharde weg: dit is wie er voorrang moet verlenen
-
7 cadeaus waar Sinterklaas autoliefhebbers een plezier mee doet
-
Is linksplakker rechts passeren zonder wisselen van rijstrook fout?
-
Mag je tijdens inhaalactie harder rijden dan maximumsnelheid?
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij