Maurice vond Volkswagens maar niks, nu heeft hij er zeventien

Maurice Bronke vond het in eerste instantie maar niets, die Volkswagens. Nu heeft hij er samen met zijn vrouw Sandra maar liefst zeventien! Waaronder de Volkswagen 1300 Kever.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2017. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Apetrots

Mijn broer werkte op zijn zeventiende in zijn vrije tijd voor iemand die veel in Kever-onderdelen deed, op een gegeven moment stonden daar wel honderd Volkswagens rond de boerderij. Het waren andere tijden; er kwamen daar mensen een onderstel kopen omdat ze een buggy aan het bouwen waren. Dan werd er een bril- of ovaal-Kever op zijn kant gelegd en werd de bodem eronder vandaan gehaald, ondenkbaar tegenwoordig.

Volkswagen 1300 Kever Volkswagen 1300 Kever

Mijn broer werkte daar met maar één doel. Er stond een Kever die hij graag op zijn achttiende wilde hebben en met elk uur dat hij werkte, werd hij steeds iets meer eigenaar. Toen er genoeg uren gemaakt waren, kon hij met de auto naar huis. En ik? Ik vond het maar niets. Het was de tijd van de laatste Kadett en de tweede versie van de Golf. Een Kever was in mijn ogen gewoon een oude auto.

Maar toen ik een paar keer met mijn broer mee was geweest naar een evenement veranderde mijn kijk op de Volkswagen. Die meetings waren ook toen al heel groot en ik zag daar dat je van alles met zo’n auto kon doen. En toen begon het toch een klein beetje te kriebelen.

17 Volkswagens

Dus toen ik op een goede dag met mijn brommertje op pad was en een Kever langs de weg te koop zag staan, ben ik toch maar even gestopt. Even een rondje eromheen lopen, ik was toch nieuwsgierig. Nog diezelfde avond ging ik met mijn vader en broer nog eens kijken en ging ik als Kever-eigenaar weer naar huis. Dat was de eerste en hoewel hij nu wel wat aandacht nodig heeft, heb ik die nog steeds.

Inmiddels heb ik het samen mijn vrouw goed te pakken en hebben we behalve heel wat Kevers ook een camper en wat andere Bussen. Het is een groot deel van ons leven geworden en we hebben inmiddels heel veel auto’s gehad. Ze worden betaald door ze op te knappen, soms weer iets te verkopen en de winst in het Keverpotje te steken. Op dit moment hebben we er zeventien en zolang het kan gaat er niets weg. Er staat hier nog voor jaren werk.

Volkswagen 1300 Kever

Volkswagen 1300 Kever

De auto op deze pagina’s kwam ook als project binnen, er moest echt heel veel aan gebeuren. Tijdens de restauratie is de auto verkocht, maar iets later kochten we de auto ook weer terug. Er is toen even niets mee gedaan en er leek ook niemand belangstelling voor te hebben, dus besloten we het project zelf af te maken en er echt onze eigen auto van te maken.

Deze 1300 is tot de allerlaatste bout uit elkaar geweest, alle techniek is vernieuwd. Omdat we volop in de VW’s zitten was het restaureren of het vinden van onderdelen geen probleem. De grootste uitdaging was het vinden van een goede kleur. Na heel veel andere kleuren gezien te hebben kwamen we uit bij L380 turquoise. Die kleur is eigenlijk voor een ouder type, maar we zijn geen puristen, we maken auto’s zoals we ze zelf mooi vinden.

De bekleding is speciaal voor deze auto gemaakt uit stof in jarenvijftigmotief en de Kever is iets verlaagd. Niet extreem, maar op deze manier is het een combinatie van goed weggedrag, comfort en een sportief uiterlijk. Andere dingen die direct opvallen zijn de zwanennek-spiegels en de Amerikaanse koplampen. Er zitten extra lampjes in, zo konden we de knipperlichten op de voorschermen achterwege laten.

Jong publiek

Verder heeft hij BRM-sportwielen in jarenzestigmodel, die worden weer nieuw gemaakt. En de groen getinte ramen maken het af. Er zit een 1641 cm3 blok in met twee Weber-carburateurs en een roestvrijstalen uitlaatsysteem. Dit blok levert net wat meer vermogen dan normaal, zo’n 65 pk. Dat lijkt niet heel spectaculair, maar je komt er door het lage gewicht toch aardig mee vooruit.

Van zo standaard mogelijk tot ratlook, iedereen doet met een Kever wat hij wil. Er zijn er ook geen twee hetzelfde. Er zijn meerdere clubs in Nederland en sommige zijn wat kritischer over het uiterlijk van een auto, maar veelal worden de keuzes toch gerespecteerd. Zo’n auto betekent heel veel voor bepaalde mensen, er wordt erg veel geld en energie in gestoken. En het publiek verjongt nog steeds heel erg, we zien het om ons heen gebeuren. Op evenementen is een kwart van de bezoekers onder de dertig. En we komen er graag met deze auto, want we zijn er apetrots op.

Weetjes

De Toyota Corolla is in naam met meer dan 43 miljoen exemplaren de meest gebouwde auto ter wereld, de Kever staat als het op die manier wordt bekeken slechts op de vierde plek met ruim 22 miljoen stuks. Hij moet bijvoorbeeld ook nog de Golf (33 miljoen) en de Ford F (bijna 40 miljoen) voor zich dulden. Maar de Kever is natuurlijk wél al die jaren in grote lijnen in technisch opzicht dezelfde auto gebleven, terwijl de andere alleen in naam hetzelfde zijn. De nieuwe Kever meerekenen helpt overigens niet, want daar zijn er niet genoeg gemaakt om de Golf van de derde plek te stoten.

Reageer op artikel:
Maurice vond Volkswagens maar niks, nu heeft hij er zeventien
Sluiten