Max kocht als eerste auto meteen een Mercedes-Benz 230 uit 1976

Max Breed stopte niet alleen zijn spaargeld, maar ook heel wat tijd in zijn eerste auto. Maar het resultaat mag er ook zijn. Maak kennis met zijn Mercedes-Benz 230 (W123).


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2017. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Toevalstreffer

Toen ik met mijn rijbewijs bezig was, ben ik gaan zoeken naar een auto. Ik had een beperkt budget, maar had een mooie Renault 11 Automaat gevonden met maar 40.000 kilometer op de teller. En volgens de tekst en de foto’s was die in nieuwstaat. Maar mijn vader werkt dagelijks tussen de klassieke Mercedessen én heeft in het verleden in een Renault-garage gewerkt, dus hij zag die Elf niet zo zitten. Er werd voorgesteld om een Mercedes te zoeken en die dan samen op te gaan knappen.

En zo heb ik in juni vorig jaar deze Mercedes gekocht. We hebben verschillende W123’s bekeken. Toen we terugreden van een 220 D, een origineel Nederlandse auto die het net niet was geworden, keek ik nog even online en vond ik deze auto in Friesland. Omdat we toch onderweg waren, zijn we gelijk maar verder gereden. In tegenstelling tot de vorige keren bleek deze auto veel beter dan we verwacht hadden en ik was gelijk verkocht. Dit is echt een toevalstreffer geweest.

Mercedes-Benz 230 (W123) UW Garage Mercedes-Benz 230 (W123) UW Garage

Mercedes-Benz 230 (W123)

De auto is drie jaar geleden uit Frankrijk gekomen en daar is er kennelijk goed op gepast. Tijdens de werkzaamheden kwam er nog een dealerkaartje van een bedrijf uit Nancy tevoorschijn. Ik heb nog even gekeken of ik iets over die Franse dealer kon vinden, maar op Google Maps waren op het adres een viaduct en een parkeerplaats te zien, die is er dus al eventjes niet meer.

Tijdens het opknappen zagen we dat er een keer schade aan de achterkant van de auto was geweest, misschien een kleine aanrijding. Verder was een van de voorschermen vervangen door een niet origineel exemplaar. En ook wel wat roest natuurlijk, maar gelukkig vooral oppervlakkig. Alleen onder het achterraam zat een heel slecht stukje dat vervangen moest worden.

Verder was er vooral heel veel achterstallig onderhoud. De carburateur is dus gereviseerd, de remmen zijn gedaan, het blok heeft een heel grote onderhoudsbeurt gehad, er zijn wat lagers vervangen, de einddemper van de uitlaat was slecht en er zijn veel slangen vernieuwd.

Mercedes-Benz 230 (W123) UW Garage

Donorauto

Het interieur komt uit een sloper. Eenzelfde auto als deze, alleen helemaal verrot. De bekleding heeft dezelfde kleur, maar is van MB-Tex, kunstleer met allemaal kleine gaatjes erin. Het originele stoffen interieur was niet slecht, maar de vulling van de stoelen was aan het vergaan en het was vaal geworden. Omdat de donorauto maar 38.000 kilometer had gelopen is dit interieur nog als nieuw. De carrosserie van de auto was door de Franse zon echter heel dof van kleur geworden, maar na uren geduldig polijsten en poetsen was dat opgelost.

Hij is echt heel mooi geworden en blijft gelukkig ook mooi. Door oude onderdelen te gebruiken heeft alles relatief weinig geld gekost, er zit vooral veel werk in, echt honderden uren. Toen de 230 klaar was, heb ik nog een oude, kapotte Becker Mexico-radio gekocht. Die heb ik laten repareren en ingebouwd met een paar originele speakers in de hoedenplank. De Franse lampen met ronde gele mistlampen kocht ik na lang zoeken en onderhandelen op Ebay, ze staan een stuk mooier dan de vierkante units die erin zaten.

Veel van het werk heb ik samen met mijn vader gedaan, in de avonduren, de weekenden en natuurlijk ook gedurende de schoolvakanties. Ik heb daar ook ontzettend veel van geleerd. In de voorjaarsvakantie hebben we de laatste dingen afgemaakt en ik ben er daarna meteen met vijf man mee naar Vaals gereden. Het was mijn eerste rit zonder begeleider in een auto die net drie dagen klaar was. Ik wist dat hij het zou halen, maar thuis zaten ze wel in de zenuwen. Maar op een kapot ruitenwissermechanisme na ging alles goed. En toen dat gebeurd was, stopte het gelijk met regenen tot ik weer thuis was! Dat zal je altijd zien…

Klassieke details

Eind 1975 begon de productie van de W123 en deze auto is van mei 1976. Het is wel leuk dat het zo’n vroege auto is, daar zitten nog wat meer klassieke details aan, zoals de schakelaars, een wat groter stuur en de specifieke hoofdsteunen. De auto is nu helemaal af, maar ik zoek nog een sloopauto met airco. Dan heb ik het voorbeeld erbij en kan ik die overzetten, al is dat is een lastige klus. De Mercedes 230 rijdt verder erg goed. Het grote stuur, de geluiden, je bent nog echt aan het autorijden.

Andere mensen vinden het ook leuk en zijn verbaasd dat ik in zo’n auto rij en dat die er ook nog eens zo mooi uitziet. Want ondanks de goede basis had ook ik eerlijk gezegd niet verwacht dat de 230 zó mooi zou worden.

Weetjes

De W123 is een monument in de tijdlijn van Mercedes. De auto was jarenlang de maatstaf in zijn klasse. Al bij de introductie was er zoveel belangstelling voor, dat de wachttijden enorm opliepen en er zelfs koopcontracten werden doorverkocht voor bedragen die 20 procent hoger lagen dan de nieuwprijs.

Toen na enkele jaren de eerste auto’s werden ingeruild, werden deze aangeboden tegen prijzen die vrijwel gelijklagen aan de oorspronkelijke nieuwprijs. Tegenwoordig liggen de prijzen voor echt mooie exemplaren ook hoog, vooral voor de zwaarder gemotoriseerde Coupé- en T-(stationcar)modellen.